En huggare klar för coating

Personligen så tycker jag annorlunda, den skulle duga bra åt mig, vill inte ha ett långt handtag då jag endast använder bakre delen av handtaget.

Så den skulle sitta fint åt mig som den är nu, coating, vad gör det med kniven rent praktiskt, är det "smink" för att den ska se flådigare ?, för egen del vill jag inte impa, utan hugga o njuta av att jag har en kniv som jag kan lita på.

Jag förstår att ska du göra knivar åt flera så kan ju du inte dutta hit o dit med specialönskemål från var o en, det räcker som du tänkt göra gott o väl, det kommer att bli en kniv-era som kommer att sätta spår i historien bland utefolket när de förklarar för nyfikna var kniven kommer ifrån, och hur den kom till, jag tror det är lite unikt faktiskt, ditt projekt Seved, det tycket jag är häftigt, och det är du värd efter allt jobb , planering och inte minst ekonomiska utlägg för att det här utsidan-kniv-projektet kunnat ros i hamn, du har min respekt ska du veta.

Förstår även att omgivningen berörs, du har som jag en fruga som stöttar i stället för omöjligör, det är många gånger en förutsättning, det är därför jag är extra tillmötesgående till min tjejs påhitt o kostsamma projekt veckorna innan jag presenterar mina....förlåt min skapare....;)( frugan vet om min strategi,hon är likadan...)

Men som jag skrev, det är min ovetenskapliga åsikt som kommer av allt huggande i skogarna under åren.
Vad säger du seved, kan den bli min ?

Personligen så tycker jag annorlunda, den skulle duga bra åt mig, vill inte ha ett långt handtag då jag endast använder bakre delen av handtaget.

Så den skulle sitta fint åt mig som den är nu, coating, vad gör det med kniven rent praktiskt, är det "smink" för att den ska se flådigare ?, för egen del vill jag inte impa, utan hugga o njuta av att jag har en kniv som jag kan lita på.

Jag förstår att ska du göra knivar åt flera så kan ju du inte dutta hit o dit med specialönskemål från var o en, det räcker som du tänkt göra gott o väl, det kommer att bli en kniv-era som kommer att sätta spår i historien bland utefolket när de förklarar för nyfikna var kniven kommer ifrån, och hur den kom till, jag tror det är lite unikt faktiskt, ditt projekt Seved, det tycket jag är häftigt, och det är du värd efter allt jobb , planering och inte minst ekonomiska utlägg för att det här utsidan-kniv-projektet kunnat ros i hamn, du har min respekt ska du veta.

Förstår även att omgivningen berörs, du har som jag en fruga som stöttar i stället för omöjligör, det är många gånger en förutsättning, det är därför jag är extra tillmötesgående till min tjejs påhitt o kostsamma projekt veckorna innan jag presenterar mina....förlåt min skapare....( frugan vet om min strategi,hon är likadan...)

Men som jag skrev, det är min ovetenskapliga åsikt som kommer av allt huggande i skogarna under åren.
Vad säger du seved, kan den bli min ?

Tack för dom fina orden :) dom värmer ska du veta, i ett knivmakarhjärta. Ja jag har en MYCKET förstående hustru det måste jag understryka annars skulle det inte funka. Ibland så säger hon att näe nu måste du spika lister i hallen :) och det får man ju förstå.

Ja huggaren passar mina händer rätt bra men jag har små händer och gjorde den efter mina händer He he. Lite längre handtag tror jag inte är så dumnt även för små händer. Men vem vet det kanske blir två sorters handtag. Den största fördelen med cotingen tycker jag är att det är ett rostskydd, och ska man göra taktiska knivar så bör man ju cota dom eller blästra . Så tycker jag det är snyggt:) jag får nästan våta drömmar av en mattsvart kniv.
Ja jag hoppas jag kan hjälpa till genom göra knivar till folk som gillar att vara ute i skog och mark antingen om man bara gillar att ströva omkring, gå på tur, Fiska eller jaga eller vad man nu gör ute i det fria. Ja lite unika blir dom ju i och med att dom bara går att få genom Utsidan. Ja det kostar ju endel att ligga ut med dom pengarna men jag föredrar att göra på detta sätt faktiskt.

Just den här tänkte jag göra lite tester med å lägga ut på youtub. Men jag har en som är härdad och halvt färdigslipad som är drygt 4 mm tjock 4,7 mm har jag för mej. Annars gör jag gärna en 6 mm åt dej.

Seved

Tack för dom fina orden :) dom värmer ska du veta, i ett knivmakarhjärta. Ja jag har en MYCKET förstående hustru det måste jag understryka annars skulle det inte funka. Ibland så säger hon att näe nu måste du spika lister i hallen :) och det får man ju förstå.

Ja huggaren passar mina händer rätt bra men jag har små händer och gjorde den efter mina händer He he. Lite längre handtag tror jag inte är så dumnt även för små händer. Men vem vet det kanske blir två sorters handtag. Den största fördelen med cotingen tycker jag är att det är ett rostskydd, och ska man göra taktiska knivar så bör man ju cota dom eller blästra . Så tycker jag det är snyggt:) jag får nästan våta drömmar av en mattsvart kniv.
Ja jag hoppas jag kan hjälpa till genom göra knivar till folk som gillar att vara ute i skog och mark antingen om man bara gillar att ströva omkring, gå på tur, Fiska eller jaga eller vad man nu gör ute i det fria. Ja lite unika blir dom ju i och med att dom bara går att få genom Utsidan. Ja det kostar ju endel att ligga ut med dom pengarna men jag föredrar att göra på detta sätt faktiskt.

Just den här tänkte jag göra lite tester med å lägga ut på youtub. Men jag har en som är härdad och halvt färdigslipad som är drygt 4 mm tjock 4,7 mm har jag för mej. Annars gör jag gärna en 6 mm åt dej.

Seved

Den blir bra åt mig.
Hör av dig med PM.

uj, jag gillade den bättre innan.. men skitsamma..

fråga..

är det någon annan än jag som får kramp i underarmen när man bygger ut vid lillfingret.. jag har två hammare hemma där man bygger på vid lillfingret och jag får fan kramp direkt, eftersom jag inte är schimpans så är mina lillfingrar kortare än dom övriga, samtidigt så måste det finnas en anledning att man väljer att ha handtaget tjockast där fingrarna är som kortast. jag gillar när handtaget är tjockast där mina fingrar är som längst, med andra ord ett symetriskt grepp där jag får samma kraft över samtliga fingrar.. upplys mig?

Det var intressant, jag har knackat en del koppar, tenn och slilver. Den lätta klensmedhammaren har ett skaft som passar handen, klenare mot lillfingerändan, men klump för handen. Slöjdknivar likaledes.
Kan det vara så att viss designer blivit mindre funkis med åren? När man på 1700 talet bestämde sig gör att stoppa kniven i mynningen blev knivskaften underordnade geväret. AK47 bajonetterna har alla en rejäl svullnad vid lillfingret, Tyska G3 (Ak4) hade det inte. (Bruks eller överlägsen design?)
Själv föredrar jag skaft med avsmalnande slut, tyvärr finns inte det på motorcyklar och cyklar. Men har lagt märket till att precis som Patric får jag ont i handen av att hamra med en Rocket hammare, vilken har en rejäl svullnad vid skaftslutet. Faschinkniven hade ett industriskaft tjockare mot lillfingerändan, ungefär som Engelska mancheter, och var obekväm att jobba med. Betknivarna som jag sett hade ett avsmalnande skaft.... Tur att man kan snickra numera med elektrisk skruvdragare. När får vi elektriska knivar? ;-)

ok, så det mest ergonomiska bör vara att omkretsen på handtaget speglas omkretsen på fingrarna, man får med andra ord jämnt tryck och belastning över samtliga fingrar.. varför gör man inte handtag så längre, är det en avart på bajonetter eller är det för att vi helt enkelt upplever design viktigare än funktion.. eller?

Jag har alltid tänkt att den där klumpen vid lillfingret är ett sätt att slippa att verktyget glider än ur händerna om man använder det på ett sätt att stor "centrifugalkraft" uppstår. Som t.ex på Gränsfors skogsyxor.

Detta borde ju vara en bra grej på yxor, hammare och huggare, men mindre nödvändigt på småverktyg för t.ex. tennsmideri. Däremot borde väl "stoppet" vara mer tvärt så att det fastnar mot lillfingret, inte koniskt så att det tvingar ut fingret.

Mycket snygg pjäs! Man skulle inte kunna beställa en av dig? har kikat på riktiga huggare ett tag nu, men inte hittat något som tilltalar mig. Just den modellen med samma utförande som du här har gjort, skulle passa mina ändamål som hand i handske, dock skulle jag vilja ha bladet 40 cm,med ett lite längre skaft till mina köttiga händer! Finns ett dyligt önskemål inom möjligheternas ramar tro?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seved1 En mindre huggare Utrustning allmänt 7
Skaraborgaren Coating på insidan av ryggsäck Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg