Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fel monterade axelremmar, de skall gå att strama vid neråtdrag Genom mitten av spännet och trä in i nedre hålet.. Gissar på tidigt 70-tal, före höftbältets tillkomst.
Det är väl en mindre säck med ram med en volym på 30-40 liter. Jag tror också tidigt 1970-tal. De sålde en mindre säck som jag tror de kallade Lillräven.
Axelremmarna är intressanta. Det är ju samma bandslinga som löper hela vägen från axelkudden, genom infästningen i ramen och tillbaka till fyrkantslåset.
På modernare axelremmar dvs ca 1975 och framåt satt det ett bomspänne (plus fyrkantslås) på axelkudden. Fyrkantslåset ökade friktionen och konstruktionen låste den rem som löpte genom bomspännet. Den remmen satt fast i ramens nederdel, först som på bilden och senare (när höftbälte slog ut genom) med en aluminiumsprint som gick genom en öljett på remmen.
Nyare remmar består alltså av två delar men på bilden är det en lång rem. Möjligen är det en mycket tidig version och alltså inte en felaktigt monterad rem.
Rotade fram en gammal Fjr-katalog från 1969 och där finns remmen. En lång rem som på din bild som låses med ett fyrkantslås. Den regleras alltså bara i fasta lägen.
I katalogen löper remmen genom en bred karbinhake som i sin tur fästs i det som Fjr kallar u-detaljen och som på modernare säckar ersattes av en sprint som gick genom öljetten i den ena av axelremmarna.
På din bild saknas karbinhaken men annars ser den ut som i katalogen. Förmodligen en raritet idag .
...enligt katalogen ska skumgummidelen av din rem vara läderförstärkt.