• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

En fråga till!

Detta är ju onekligen jakt, så min fråga lyder. Vilka av er jägare blir sugna på att delta i detta?
http://www.youtube.com/watch?v=032WnEvSFHs OBS detta är inget försök att vara spydig eller oförskämd utan av ren nyfikenhet, så jag undrar även, om ni fick chansen att harpunera en blåval, skulle ni ta den? En större trofe får man ju leta efter!
 
Tycker snarare att det ser ut som en slakt... och så vitt jag vet så är den utrotninghotad... så nej, jag skulle inte ta "chansen" om jag fick den...

//Thomas

Jo men man kan ju återge hundratals djur som blivit utrotade av jägare och om du är emot slakt, hur ställer du dig då till den dagliga slakt vi har av nötkreatur i sverige?
 
Jo men man kan ju återge hundratals djur som blivit utrotade av jägare och om du är emot slakt, hur ställer du dig då till den dagliga slakt vi har av nötkreatur i sverige?

Jag äter inga utrotningshotade djur iaf... så jag äter kött utan några problem ;-)... och i min bok är det stor skillnad på att äta kött från svenskt lantbruk, och att äta utrotningshotade blåvalar.

//T
 
Jag äter inga utrotningshotade djur iaf... så jag äter kött utan några problem ;-)... och i min bok är det stor skillnad på att äta kött från svenskt lantbruk, och att äta utrotningshotade blåvalar.

//T
Jo men du skrev ju att du motsatte dig det på grund av att det var slakt? Är det inte vad man sysslar med på slakterier?
 
Jo men du skrev ju att du motsatte dig det på grund av att det var slakt? Är det inte vad man sysslar med på slakterier?

Puh...

... Jag har inget emot jakt och slakt, i allmänhet.

... men jag motsätter mig att det du visade på bilderna är jakt... givetvis beroende på vad man definierar som jakt... och att döda utrotningshotade djur är inte jakt, för mig, skall väl tilläggas.

... Och jag vill inte jaga eller äta blåvalar för att de är utrotningshotade....

. = punkt ?

/Thomas
 
Senast ändrad:
Visst är det ganska enkelt att sitta här annonymnt och spy galla över andra människors kamp för att
få ett levebröd.
Vi sitter i ett land där du inte behöver jobba om du inte känner för det, och du får mat ändå.
Sattsa du energi på att hjälpa till att ge dessa människor på Grönland eller Ryssland eller varsom
ett jobb som dom kan leva på, nog tror jag att dom gärna byter om du fixar dem ett bra betalt jobb.
 
En god regel är att inte nedlägga något som man inte kan ta hem. Grindvalskörden på Färöarna har långlig tradition och är en kollektiv jakt, vid ett tillfälle om året. All jakt och slakt är blodig, den filmsekvens som du anvisar till är tendensiöst gjord i propagandistiskt syfte. M a o tar du sida redan där i "din debatt".
Vi måste ha slakt och jakt som jorden och födokedjorna ser ut f n.
När jag jagat något som var för stort för att bära hem själv såg jag till att närmaste byn kunde komma ut och hjälpa mig. Men ett bra exempel är älgjakten här hemma. Stora byten nerläggs, styckas och försörjer många under lång tid.
Att föreslå att jaga blåval verkar korkat, hela frågan och frågeställningen är en öppen provokation och hör definitivt inte hemma vare sig på Utsidan eller under Jakt! Kryp in under filten och skämms!
//J
 
... men jag motsätter mig att det du visade på bilderna är jakt... givetvis beroende på vad man definierar som jakt... och att döda utrotningshotade djur är inte jakt, för mig, skall väl tilläggas.

Så krångligt det blev... att jag alltid skall öppna käften... klart det är en sorts jakt... men jag gillar den inte...

Fö så tycker jag att Morgan och seobserver sammanfattar läget bra.

Slutmatat... nu sätter jag punkt... ;-)
 
Visst är det ganska enkelt att sitta här annonymnt och spy galla över andra människors kamp för att
få ett levebröd.
Vi sitter i ett land där du inte behöver jobba om du inte känner för det, och du får mat ändå.
Sattsa du energi på att hjälpa till att ge dessa människor på Grönland eller Ryssland eller varsom
ett jobb som dom kan leva på, nog tror jag att dom gärna byter om du fixar dem ett bra betalt jobb.

Det är japanska "fiskare" som driver in delfiner i en bukt årligen enbart av tradition, det har inget med att tjäna sitt leverbröd att göra! Japan är ett land rikare än sverige så jag tror knappast dom behöver lida... eller?
 
En god regel är att inte nedlägga något som man inte kan ta hem. Grindvalskörden på Färöarna har långlig tradition och är en kollektiv jakt, vid ett tillfälle om året. All jakt och slakt är blodig, den filmsekvens som du anvisar till är tendensiöst gjord i propagandistiskt syfte. M a o tar du sida redan där i "din debatt".
Vi måste ha slakt och jakt som jorden och födokedjorna ser ut f n.
När jag jagat något som var för stort för att bära hem själv såg jag till att närmaste byn kunde komma ut och hjälpa mig. Men ett bra exempel är älgjakten här hemma. Stora byten nerläggs, styckas och försörjer många under lång tid.
Att föreslå att jaga blåval verkar korkat, hela frågan och frågeställningen är en öppen provokation och hör definitivt inte hemma vare sig på Utsidan eller under Jakt! Kryp in under filten och skämms!
//J

Det är som sagt inte det blodiga eller det propagistiska jag vänder mig mot, givetvis är filmen vinklad till djurrätsvännernas fördel och du är verkligen JÄTTEDUKTIG som ber andra att hjälpa dig att bära det du nyss skjutit men jag förstår inte vad det har med min fråga att göra!

Anledningen till att jag frågade om någon skulle kunna tänkas harpunera en blåval är för att dom är nästintill utrotade och som du säger, ett stort djur föder många människor, eller?

Och att försvara jakt med att det är tradition är lika korkat som att säga "ja men människor har ju mördat varandra sedan stenåldern"