En fråga om "sensitivity of GPS-chipset"

Är "sensitivity of GPS-chipset" (dBm) en bra måttstock på hur bra en GPS-mottagare är eller är det mycket annat som spelar in?

Om det är en bra måttstock vad är då, i dagens läge, en bra/hög känslighet ( hur många dBm har Sirf III?) och vad ska man akta sig för?

Jag antar att ju högre känslighet desto bättre, men det kanske finns fler aspekter som bidrar lika mycket till prestandan på en GPS-mottagare.
 
Hur bra en mottagare är beror väl på rätt många saker, men om man bryter ner det till bitar så ser jag ungefär såhär på saken.. Man behöver:


  • En bra antenn för att ta in signalen
  • En mottagare om klarar att hantera svaga signaler. Den ska alltså kunna urskilja även svaga signaler från bakgrundsbrus.

  • En mjukvara som genom t.ex olika statistiska metoder klara att få användbar data ur en bunt svaga signaler

Att bara kolla på signalnivåer är lite lurigt eftersom det är så svårt att få till stånd rättvisa jämförelser. En modell av GPS kanske har en fantastisk mottagare, men kommer inte till sin rätt pga en dålig antenn eller taskig elektronikdesign som orsakar störningar. Jag har sällat mig till skaran som provar mig fram och ser vad som funkar i praktiken.
/Rilleman
 
Javisst skulle jag vilja pröva mig fram men familjens ekonomi tillåter inte mer än en gps-pryl.

Efter en del läsning i forum etc. verkar de flesta lovorda Sirf III och pratar om den som ett "måste" för en bra mottagning (även om det finns de som påpekar att det finns andra likvärdiga eller bättre chipsmärken). Tillverkare lyfter också ofta fram att deras gps är bestyckad med Sirf III.

Men vad innebär det att kunna urskilja svaga signaler bland annat brus, dvs hur många dBm behövs det för att kvala in i gänget högkänsliga gps-chips?

Alternativt vilka (o)känsliga gps-chips har man svårt att få till bra mottagning trots de bästa antenkonstruktionerna och programvarorna.
 
Seriöst så tror jag inte du behöver fundera i såna banor för att få en bra gps som er familjekonomi förhoppningsvis klarar av.
Säg i stället vad du har för budget och vad ni tänker använda den till så kan du säkert få 2-3 förslag på bra gps:er som uppfyller era önskemål (om dom inte är alltöfr extrema).
 
Att diskutera tekniska specar är ju roligt om man gillar själva tekniken i en pryl, men om ditt mål i detta fallet är välja en GPS-lösning du trivs med så är du ju redan på god väg. Eftersom du ju tittat runt och läst vad folk säger på nätet om olika modeller har du säkert redan en skaplig bild av vad marknaden har att erbjuda. Det vore intressant att höra mer specifikt vad du är ute efter? Då kan man ju börja prata mer på produktnivå. Jag vet ärligt talat inte vad som skulle räknas som ett "bra" värde på signalstyrka men jag tror inte att det är ett särdeles praktiskt användbart kriterium när man väljer (?). Det vore som att välja hi-fi enbart utifrån ett frekvensdiagram, istället för att lyssna på prylarna. ;-)

Hela hypen med Sirf3 och de nya högkänsliga mottagarna är ju i grunden en bra utveckling, men i praktiken betyder det ju bara att jag får större sannolikhet att få en bra positionsangivelse när jag vistas i "svåra" omgivningar. För mig är det en långt viktigare fråga när jag tittar på en GPS än exakt hur det går till.
/Rilleman
 
Tack för svaren!

Jag var lite väl sparsam med bakgrund och detaljer, så här kommer hur jag tänkt:

Ursprunget är önskan om att kunna logga träning (framför allt skidåkning) med sträcka, hastighet, stigning etc. tillsammans med puls och träningsdagbok (tex så som garmin forerunner 305). MEN jag vill också gärna ha en bilnavigator OCH en handhållen gps med karta! Detta vore inga problem om budgeten är stor, men det är den inte.

Av en slump upptäckte jag en gps-apparat som heter FRWD som skulle kunna förena allt ovanstående (tillsammans med prylar jag redan har, HTC Tytn och pulsklocka)(Jag har ställt en fråga tidigare i detta forum om kompabiliteten mellan FRWD och handdator).

Som träningsloggare passar den mitt pulsband/pulsklocka och det är inte jätteviktigt att ha gps-data i realtid utan jag nöjer mig med att analysera efteråt (med följer ett avancerat träningsanalysprogram)

Som gps-puck (FRWD har bluetooth och tar ström från vanliga AAA-batterier) skulle den kunna fungera tsm min handdator både som bilnavigator (TomTom) och som handhållen gps (Fugawi+kartor).

På papperet skulle ovanstående fylla mina behov väldigt bra plus att det blir hanterbart kostnadsmässigt samt att jag kan samla många funktioner i EN pryl.

Jag har försökt att få ta del av andras praktiska erfarenheter (bla frågor i olika forum på nätet) om ovanstående fungerar i praktiken eftersom jag, precis som ni andra varit inne på, tänker att praktiken ger tydligast utslag om funktionaliteten, men utan att lyckas (FRWD är förmodligen alldeles för ovanlig och/eller används inte av andra på det sätt jag tänkt mig använda den).

Frågan i trådstarten var ett försök att istället via tekniken undersöka om FRWD har kapacitet att leverera allt ovanstående utan att kompromisserna blir allt för stora på hur det fungerar i praktiken. Tillverkaren svarar på följande sätt när jag frågar om FRWD:s kapacitet som gps:

"Thank you for your email and interest towards the FRWD products.
The FRWD B- and W-series Recorders are equipped with the u-Nav GPS chipset (uN8021 and uN8130). The chipset is low-power operation using only less than 75mW during continuous tracking power. The chipset features a dedicated high-performance search engine using the patented QwikLockTM architecture, greatly speeding fix-acquisition. An advanced twelve channel tracking unit insures that positioning is possible even in severe conditions such as in urban canyons and under foliage.

Also, one must remember that the GPS itself is only one part of the complete FRWD-system. The FRWD Replayer’s 3D track with pitch angles is constructed based on three elements – PC-algorithm, barometric altimeter and GPS.

1. GPS provides 2D-information of the route and raw estimate of absolute altitude from sea level for PC-algorithm
2. Barometer provides accurate relative altitude information for PC-algorithm
3. PC-algorithm is used for filtering the GPS- and barometer-data and combining them to calculate accurate speed, distance, altitude profile, 3D-track etc.

The sensitivity of FRWD Recorder’s chipset is -156dBm (tracking).

TTFF (time-to-first-fix) is typically 4.5s (hot start) and 35s (cold start).

The Recorder’s GPS is WAAS and EGNOS enabled."


Jag är alldeles för mycket nybörjare för att kunna tolka det tekninska i citatet, så hjälp mig gärna med det!

(Detta blev ett väldigt långt inlägg som jag hoppas att ni har fördragsamhet och tålamod med!)
 
Tack för svaren!

Jag var lite väl sparsam med bakgrund och detaljer, så här kommer hur jag tänkt:

....

Jag är alldeles för mycket nybörjare för att kunna tolka det tekninska i citatet, så hjälp mig gärna med det!

(Detta blev ett väldigt långt inlägg som jag hoppas att ni har fördragsamhet och tålamod med!)


Ok, då är bilden lite klarare. :) Det är ett intressant upplägg och jag har inte den blekaste aning om hur detta kommer att funka. Jag skulle i ditt ställe försöka prata med generalagent eller lokalt ombud och be att få testa ett ex för utprovning, mot att de får ta del av resultatet. Det kunde ju ligga i deras intresse att veta om deras produkt har fler positiva sidor än de redan kända. Dessutom har de har ju redan fått reklam för tusentals kronor genom att du startat den här diskussionen.. ;-)

Vad gäller det tekniska i specen du citerar så är det enda jag fann direkt intressant att det är en 12-kanalsmottagare. Det var "the shit" i generationen innan Sirf3 dök upp, och kan tyda på att mottagaren inte är av den allra senaste snitt (?). Modernare modeller som Sirf3:an har väl 20 kanaler om jag minns rätt. FWRD verkar ju av allt att döma funka rätt bra utomhus men hur den funkar i en bil är en osäker faktor. Uppstartstiden känns rätt OK, man hinner/behöver inte ta en kaffe under tiden... Effektförbrukningen på 75 mW antar jag är anpassad för att få en acceptabel driftstid med de batterier som sitter i, det var inte uppenbart hur lång tid man får.

FWRD är onekligen en katt bland hermelinerna i GPS-sammanhang och det ska bli intressant att läsa om hur detta avlöper. Jag har bara snabbtittat på en demo i butik och det ser onekligen lite flashigt ut att visa en juste downhilllöpa i 3D. Att kunna exportera data till t.ex. Google Earth är ju också lite kul. I brist på mer kunskaper så önskar jag istället lycka till!
/Rilleman
 
Hej Bettega!

Du efterlyser lite jämförelser med SirfIII.
Jag var inne och tittade på sidan: http://www.sirf.com/products/GSC3LPProductInsert.pdf
Här hittar man lite tekniska data som man kan jämföra med vad man skriver från FRWD. Data på µ-Nav GPS chipset kan du hitta på sidan:
http://www.unav-micro.com/Products.aspx?ProductID=14

Jämförelsen visar att:

1. SirfIII använder ett integrerat chip för RF och Basbandsdelen medan µ-Nav har två separata chip för RF och Basband. Ett integrerat chip brukar vara att föredra eftersom detta ger mindre byggyta och effektförbrukning. Eftersom det är svårare att bygga ett integrerar chip så brukar man normalt göra detta i en senare generation av chiputvecklingen.

2. SirfIII är en mer avancerad konstruktion än µ-Navs chipset med mindre byggyta 36-70 mm2 jämfört med 100 plus 16 = 116 mm2 och mindre effektförbrukning 50-60 mW jämfört med 75 mW under "tracking". Låg effektförbrukning ger naturligtvis längre batteritid. SirfIII prestanda varierar något beroende på vilket av deras chipvarianter man tittar på.

3. Känsligheten för SirfIII är -159 dBm och -156 dBm för µ-Navs chipset. Detta innebär att SirfIII kan mäta in positionen med en ineffekt som endast är hälften så stor som för µ-Navs chipset. µ-Nav hävdar ju att deras chipset klarar att mäta in positionen under svåra förhållanden, t.ex. i tät vegetation. SirfIII klarar i så fall detta under ännu svårare förhållanden.

4. Inlåsningstiderna( tid till första positionsangivelse, TTTF) för kallstart verkar vara samma för SirfIII och µ-Navs chipset, nämligen 35 s.

5. För varmstart anger SirfIII 1 sekund och µ-Nav 4.5 sekunder.

Slutsats:
Det chipset som används i FRWD når inte upp till samma prestanda som ett SIRFIII chip. Skillnaden på 3 dB är inte försumbar utan kommer att vara fullt märkbar i verkligheten. 3 dB motsvarar en faktor 2 på erfoderlig ineffekt från satelliterna. Jag skulle dock ändå tro att en FRWD skulle kunna vara fullt användbar för dina syften. Det kan ju fortfarande vara en bra kompromiss mellan pris och prestanda.

Som flera påpekat så är även antennkonstruktionen och dess prestanda viktig. Det är ovanligt att tillverkarna anger vilken antennförstärkning man har. Men detta är ju lika vikltigt som chip-prestanda. Man kan t.ex. se i Garmins produktblad för Forerunner 305 att man optimernat antenndelen. Jag har inte hittat något om detta från FRWD. Här måste du jämföra riktiga apparater ute i skogen för att få med antennens prestanda.

Hälsn
Bernt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
Karpaterna.se Fråga om GPS Navigering 12
k_b dum fråga om GPS Navigering 3
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
bultsaxen fråga om 60CS Navigering 9
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
Sportbil Nybörjar-fråga om positionsangivelser Navigering 10
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114

Liknande trådar