En fråga om en lätt sovsäck

Nu blir jag litet nyfiken.

Varför skulle levandeplockat dun vara bättre?

Nu är jag ute på hal is men jag tror inte att levandeplockat nödvändigtvis är bättre. Det handlar snarare om att på fåglar som plockats på sina dun växer nya ut om än av sämre kvalitet (om jag minns rätt, reportage på Kalla Fakta som orsakade smärre uppror för några år sen). Då kan fler dun plockas från samma fåglar och man kan få ut 2-3 skördar innan djuren slaktas.

Hittade dessutom detta på när jag försökte hitta information om levandeplockat duns eventuella högre kvalitet:

"När gässen ”ruggar” lossnar det mogna, utvuxna dunet. Detta sker naturligt, utan ”hjälp” av människohand och uppsamlingen, skördandet, av detta ”ruggade” dun är nästan så långt från Live Plucking man kan komma. Resultatet blir dock det bästa, men dyraste, gåsdun som finns."

Hoppas jag därmed kan sova inte bara gott utan även med rent samvete i min Western Mountaineering Highlite.
 
Nu blir jag litet nyfiken.

Varför skulle levandeplockat dun vara bättre?

Om jag har förstått det rätt så får man det finaste dunet av "babyfjunet" från små gäss. Företagen skulle alltså, i så fall, anse att det är ekonomiskt oförsvarbart att döda gässen för att plocka detta fjunet när gässen fortfarande har mer dun att ge.

Att samla upp det ruggade/fällda dunet borde dock ge samma resultat men vad vet jag egentligen. Jag kan för lite om branschen.

//Peter
 
Har nu ägnat åtskilliga timmar åt att försöka lista ut vad för sovsäck jag ska köpa och har bestämt mig för en cumulus quantum 200. Men jag har en liten fundering/ett problem.
Det står ju att Max längden är 185, betyder det att jag med mina ringa 187 kommer känna att dedt är lite trångt rent längdmässigt? Någon som har en som kan verifiera mina tankegångar?
 
Var noga med längden på säcken, ganska oskönt om du inte kan sträcka ut dig i din fulla längd utan att tvingas ha axlarna utanför eller för tight i längsled (speciellt efter en dag med packning på ryggen är det skönt att kunna sträcka på ryggen). Mitt råd är att du ser till att du har några cm marginal tillgodo på längden. Dessutom riskerar du att trycka du ihop loftet om säcken är för tight med sämre värme för fötter och axlar.
Jag har egen erfarenhet av en Caravan Sarek 900 (dun) som var avsedd för 190cm. Med mina 193cm blev det för trångt i längden och jag har ny bytt till en Marmot Pinnacle Long (198cm) med helt annan liggkomfort för mig. (Caravan säcken är en förträfflig säck i övrigt som nu används av en kortare familjemedlem:))

Då olika tillverkare kan ha lite olika marginaler på längdmåttet rekommenderar jag att du försöker provligga säcken innan du slår till.
 
Var noga med längden på säcken

stämmer. kollade en mountain equipment Xero 250 Standard på fjällsport och den passade inte mig. jag är 1.80 och säcken skulle passa upptill 1.80. Jag fick provligga den och det visade sig att en inte så liten bit hamnade utanför. så man måste vara försiktig.
 
Har nu ägnat åtskilliga timmar åt att försöka lista ut vad för sovsäck jag ska köpa och har bestämt mig för en cumulus quantum 200. Men jag har en liten fundering/ett problem.
Det står ju att Max längden är 185, betyder det att jag med mina ringa 187 kommer känna att dedt är lite trångt rent längdmässigt? Någon som har en som kan verifiera mina tankegångar?

Prata med Cumulus. Sånt brukar gå att lösa för 10-15€ mer eller något sånt. En i sammanhanget liten summa pengar för att få en sovsäck som verkligen passar och kan var med dig i många år framöver.

Jag är 183/184 och har inte reflekterat att det skulle vara för på gränsen för mig i de två Cumulussäckarna som jag har. Men som sagt, det kanske är dom där 3-4 cm som gör skillnaden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar