En enkät.

NEJ

I nationalparkerna tycker jag inte att man ska tillåta MTB men däremot på andra leder om cyklisterna visar hänsyn!

Re: Förtydligande

mlindstrom; sa:
niclasd; sa:
Avgifter eller liknande restriktioner kan säkert vara motiverat i vissa fall. I och med att Sverige är ett glesbefolkat land har slitaget varit begränsat och restriktioner inte behövts. Med ökat användande förändras givetvis den situationen.

Jag blev ombedd att förtydliga det jag skrev, för några tyckte att det lät som om jag ville nagga Allemansrätten i kanten. Det var inte det det handlade om, utan snarare möjligheten att få fram ett annat alternativ.

Jag vill inte på något sätt ändra eller ta bort allemansrätten, men det jag tänkte mig var en parallell till skidbackar, vissa skoterspår och fiskekort.
/Mattias

Men i praktiken innebär avgifter för att vistas i ett område att man naggar allemansrätten i kanten. Som jag skrev tidigare tror jag att det kan vara motiverat i vissa fall (om inte redan idag så i framtiden). Blir det "för mycket" folk ökar slitage och liknande oavsett hur hänsynsfullt man beter sig. Än så länge känns det dock som att det är ett förhållandevis begränsat problem.

Jag tror dock inte att man ryggmärgsmässigt ska vara emot den typen av lösningar.

/Niclas

Här pà Mallorca är stor del av marken privatägd. Trots detta har det sedan urminnes tider funnits ett gemensamt givande och tagande mellan markägare och vandrare vad gäller passage pà privat mark: markägarna har làtit detta ske utan att protestera, och vandrarna har skött sig vad gáller nedskräpning, slitage, stängning av kreaturs-grindar etc etc. Ett naturligt och harmoniskt förhàllande mellan mäniskor, djur och natur med andra ord.

Denna idyll är nu pà väg att förstöras av massifiseringen av vandrandet och cyklandet hár pà ön (fr.a stora horder av organsierade vandringar med tyskar, engelsmán etc), vilket lett till att mànga markägare nu stängt sina grindar för gott. Andra har börjat att ta betalt för passering, hánvisandes till den nedsmutsning och slitage som alla dessa vandrare medför för dem.

En tredje, mindre förstâlig variant är de ägor som köpts av (inte sállan nyrika, odrägliga tyska) nya ägare, vilka sonika stängt av sekelgamla vägar och leder enligt den enkla principen "NO trespassing on MY territory". Detta är dock lagvidrigt tom i ett vilda vástern land som Spanien, men rättvisans kvarnar mala làngsamt.

Myndigheterna â sin sida försöker skapa omràden fria fràn sàdana här problem genom att förklara vissa omràden för naturskyddsomràden, nationalparker etc. Till detta krávs dock bra med cash för att köpa ut stora och smâ markägare samt ár en politiskt mycket het potatis.

Mvh / Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrhandley Enkät för mtb cyklister Mountainbike 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg