En enkät.

Det har varit mycket diskussioner om MTB-åkares kontra vandrares slitage i naturen.

För att ställa frågan på sin spets vore det intressant om folket därute kan besvara nedanstående fråga med ett ja eller nej, och med kort motivering till svaret.

Anser du att MTB bör vara tillåten i nationalparkerna?

nej

NEJ
Men tycker att de kan tillåtas om man cycklar på speciella cyckel leder.
Sörmlandsleden är helt förstörd på vissa ställen pga alla mtb cycklar.
MVH
KIM

Raskesven; sa:
Det har varit mycket diskussioner om MTB-åkares kontra vandrares slitage i naturen.

För att ställa frågan på sin spets vore det intressant om folket därute kan besvara nedanstående fråga med ett ja eller nej, och med kort motivering till svaret.

att en lite fråga kan ställa till så mycket.

äntligen får jag svar på det...det var det jag menade med förbud...nu senare har jag hittat nån som har cyklat kungsleden och frågat han...men han sa att ifall det inte finns förbud mot det så får man göra det...däremot ifall det är moraliskt rätt att framföra fordon i en nationalpark...det ät en annan fråga...
Ska ringa Stf och länstyrelsen på måndag och höra vad de tycker om det...

Ja

Raskesven; sa:

Ja, det tycker jag. Det finns inget som säger att cyklar nöter mer än vandrare. Istället skall man kolla in det totala nötningen av både vandrare och cyklister. Jag tycker vidare att stigarna borde underhållas med t.ex. spångar vid känsliga ställen. T.ex. vissa stigar i Sarek ser inte roliga ut (Därmed inte sagt att jag någonsin skulle tänka mig att cykla i Sarek).

Vidare tycker jag man skall akta sig för att döma MTB för förstörda stigar. Bara för att du ser cykelspår behöver inte det betyda att det är cyklarna som förstört stigen. Det kan t.ex. vara motocross-cyklar som nöter avsevärt mer på stigar än MTB eller helt enkelt en kombination av många vandrare och cyklister.

/Jonas U

Raskesven; sa:

Ja
På iordningställda leder och under förutsättning att cyklisterna tar sitt ansvar som framförare av "fordon", dvs visar hänsyn mot vandrare. Sen får man använda vanligt vett vad gäller omtanke om underlaget.

Ja det tycker jag. Håller man sig till stigarna i National Parkerna och visar hänsyn mot andra så ska det inte vara några problem.

Nej.

Cyklande fjällbesökare inverkar mer stressande på mig än vandrare. Ren egoism från min sida, men så är det.

Ja
Men endast om man håller sig på stigarna och visar rspekt mot vandrare genom att bland annat sakta ner vid omkörningar.

///Björn

Sticker ut hakan

Jag tänker sticka ut hakan här.

Nationalparkerna har bildats av en orsak, oftast att det är ett område som man av någon anledning vill skydda.

Jag anser att all form av mänsklig aktivitet skall vara totalförbjuden där. Är det något man vill skydda skall man ta mig tusan skydda det, inte hålla på med halvmesyrer!

Om det nu skall tillåtas skall det tillåtas på befintliga stigar och uppmärkta spår med adekvat underhåll och det skall vara öppet för alla användargrupper.

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrhandley Enkät för mtb cyklister Mountainbike 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg