Jo, det finns fördelar med ramsäckar!
Visst finns det fördelar med ramsäckar! Den mest uppenbara är ju att det är så mycket lättare att fästa saker ovanpå säcken. Den gamla sanningen att hög tyngdpunkt = tyngden nära ryggen gäller än, även om den ibland tycks vara bortglömd i dagens softpackera. Resonemanget att man inte behöver fästa något utanpå säcken om man har en stor säck håller jag inte med om. Jag har en softpack som rymmer 130 liter (enligt tillverkaren), men jag kan ändå behöva fästa packning utanpå. Bl a så brukar jag på längre turer ha med en dagsturssäck på 30 liter, som får dubblera som packpåse. Den är ganska knölig att få ner i ryggsäcken. På en ramsäck har den sin givna plats invid ramen längst upp eller längst ner, men på en mjuksäck sitter den betydligt sämre.
En annan fördel med ramsäck är att det går att bygga ett "modulsystem" med mindre, åtskilda enheter (packpåsar, tältpåsar etc). Detta gör det betydligt lättare att komma åt det som man för tillfället vill ha ur sin packning. Att i hällregn behöva riva ut halva sin jättelika softpack för att komma åt det som ligger i mitten (eller i botten om man inte har öppning nertill) är ju inte det roligaste.
En tredje fördel med ramsäcken kommer fram när den börjar bli sliten. Har man t ex slitit ut säcken kan man byta bara den, och behålla ramen och bärsystemet. Man kan ganska lätt sy en egen säck om man inte hittar någon man är nöjd med. Även bärsystemet går att byta eller modifiera om man inte är nöjd. På en softpack är detta betydligt svårare (jag vet för jag har provat).
MVH
Peter Ask