En bra klocka!

synd att dom där multifunktions klockorna är så jävla fula!!

en sub är både läcker i skogen, på sjön och tillsammans med en drajja på kvällen..
lb5513-2.jpg

synd att dom där multifunktions klockorna är så jävla fula!!

en sub är både läcker i skogen, på sjön och tillsammans med en drajja på kvällen.

Jag tar nog hellre nån av de här till min martini:
core_steelsteel_90x115_3eb85.jpg

lumi_strap_sportif_3_2_small_3e253.jpg

core_alubrown_90x115_3eb7d.jpg

Jag brukar ju predika om att man inte ska bry sig om varumärken, men faktum är att jag hellre hackar av mig handleden med en rostig Biltema-multitång än sätter en Rolex på den :D

Ja, det behöver inte vara något avancerat eller handgjort..jag hade likaväl kunnat ge 99.90:- för en klocka på Biltema om den haft de funktioner jag vill ha och är hållbar. Nu vill jag ha en klocka som överlever lika bra på en snösköter med 30minusgrader i luften som en vandring en 30 plusgradig sommardag! Märke, pris osv. är egentligen obetydlygt om det är kvalitet i produkten!

...men faktum är att jag hellre hackar av mig handleden med en rostig Biltema-multitång än sätter en Rolex på den :D
Haha, klockrent. Mitt i prick...

En av mina klockor är en Suunto Vector köpt på rea.
De klockor jag vill ha är tyvärr lite för dyra (+3000 kr) så Vectorn får duga. Det jag gillar med den -jämfört med min analoga kronometer (kronograf? minns aldrig skillnaden)- är att den går att tända på natten (för att veta när småttingarna anser att jag är tråkig som bara sover) och att tidtagningen är lätthanterlig. Barometern är trevlig att ha.

Jag brukar ju predika om att man inte ska bry sig om varumärken, men faktum är att jag hellre hackar av mig handleden med en rostig Biltema-multitång än sätter en Rolex på den :D

det är ingen vanlig rolex, det är "den" rolexen.. som att köra en ferrari, helt meningslös men vilken känsla.. duger den åt 007 så duger den åt mig.. *dreggel* tillsvidare nöjer jag mig med en omega seamaster, en blek kopia men ändock inte så ful och opersonlig som en mf klocka i plast.. *urk*

ok, jag erkänner, jag har en liten störning i huvet som ger mig någon form av erotisk stimulans av fina klockor.. kan inte hindra mig själv..

Aha! Äntligen en annan som också drabbats av "chronofili"! Jag trodde att det bara var jag som fick huggtänder när jag ser ett snyggt ur. :) Favoriten just nu har precis lagom många funktioner och ett snyggt utseende:

CAC111D.BA0850.jpg

Bäst är den när man helt stänger ner den digitala displayen så att utravlan blir heeelt svart och man förgäves försöker fokusera blicken på den tjocka kvartskristallen.. *dreglar lite*
/R

Själv är jag lite förtjust i IWC´s aquatimerserie som t ex den här:
http://www.uret.se/iwc-aquatimer-automatic-titanium-2000-bracelet-p-2774.html

eller Panerai:
http://www.finestwatches.com/panerai-10139.html#

Men när det gäller ursprungsfrågan så finns det väl en del modeller med en massa olika funktioner. Jag hade själv en casio en gång i tiden med bl a höjdmätare. Frågan är väl hur tillförlitliga funktionerna är och jag skulle nog inte lita så mycket på en inbyggd digital klockkompass. För den som kommer ihåg gröngölingsboken och har en klocka med visare så är det ju inte heller så svårt att ta ut väderstrecken. :)

Jag har en Techtrail Axis. Hyfsade funktioner, oanvändbar termometer (visar 3 grader fel även när den inte sitter på armen. Sitter den på armen visar den minst 10 grader fel). Höjdmätare och barometer funkar bra. Det går fint att följa tryckförändringar med en graf. Det hjälper även till att förutsäga vädret.

axissm.jpg

Gränssnittet är dåligt och ologiskt. Det är lätt att man bläddrar förbi ett läge eftersom lägena är många och man inte vet vilket läge som ska dyka upp härnäst. Trots att knapparna är många är det flera knappar som har många funktioner, medan en knapp sällan används. Det går inte att ställa om t.ex. alarmet när det är mörkt, eftersom lysknappen också är omställningsknapp.

Knapparna är dåliga, den mest använda har tappat all spänst.

Jag har använt den mycket och haft en hel del nytta av den, men skulle inte köpa en likadan idag.

Har två Techtrailklockor... en som jag köpte på utemässan för några år sedan till lägre pris... LOFT deras dåvarande värsting... som din ungefär... instämmer i det mesta, dvs halvtaskig kvalité... har en till som jag använder nu, betydligt enklare variant, fick den för att jag prenumererade på Outside (tror jag)... använder den som vardagsfulklocka... sunkig kvalite men ok funktioner. Alltså som någon sa, ju fler flashiga funktioner desto sämre genomsnittlig kvalité... det är nog som med knivar, tält och ryggsäckar... man måste köpa en för varje användningsområde...

//T

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg