• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

En bra friluftsutbildning!

Hejsan!

Jag undrar om det finns någon här som vet var man kan hitta en bra Friluftsutbildning eller som kan rekommendera en som själv kanske gått.

//Kristian
 
Friluftsutbildning??

Är det alltså ingen som känner till någon bra utbildning för friluftsliv som kan leda till arbete inom äventyr och friluftsliv??

//Krille
 
Utemagasinet nummer 1 2004;
Plugga friluftsliv
26 utbildningar för dig som drömmer om att plugga friluftsliv. Utbildningen leder kanske till ett helt nytt yrke som guide eller instruktör. Eller också är det en chans att fördjupa sig i ett intresse, bygga på kunskaperna i pedagogik eller bara njuta mer av friluftslivet på fritiden.

http://www.utemagasinet.se/IziPage/Layout10.asp?LID=1&STMID=5&STSID=57&PageID=183


Har i övrigt en kompis som går Vildmarksguidsutbildning i Kronoby i Finland, den verkar riktigt skön...

mvh och lycka till med sökande, hoppas att minna rådande ord kan vara till någon nytta?

Fredric
http://www.glädje.nu
[Ändrat av fredric@citrus.nu 2004-07-14 kl 23:26]
 
Tackar...

Tack Fredrik...

Jag ska genast kolla.
Jo jag har upptäckt Kronoby och mailat dom sedan får vi väl se vad det leder till.

//Krille
 
frilufts utbildningar

jag fortsätter din fråga då,
jag har kommit in på både Nordisk friluftslinje i Kronoby och Friluftsteknik och ledarskap i Årjäng. Vet någon om, det är det någon som anses vara bättre än den andre? Det är svårt att välja rätt bland alla utbildningar.
 
Kronoby

Jag har hört att Kronoby skall vara en riktigt bra skola och att utbildningen är mycket bra.

Fråga dock:

Hur gjorde du när du sökte och hur finansierar du det hela?

Jag frågar mest för att jag själv vill gå.

//Krille
 
friluftstugg

du söker på nätet, på deras sida http://www.kfhs.fi/nfl
jag fick svar på nån dag bara.
jag kollade inte så mkt på kostnaden, det får man ta på studielån, det är värt all kostnad bara man vill göra det. Men jag kommer själv att välja Friluftsteknik i Årjäng istället, har hört mig för och bestämt mig. Men man vet ju aldrig, men man måste ju ta ett beslut innan det rinner ut i sanden.

Lycka till!
 
Fjälledarna

Uppe i Storuman finns Sveriges främsta frilufsutbildning. Den är på två år. Där får man lära sig allt från avancerad klättrning till fauna.
Intagning sker vartannat år.
 
Fjälledarna...

Hej...

Jaså minnsan, det måste jag kolla.
Har du själv gått den eller går du den?

//Krille
 
Mycket intressant!

Utbildningen verkar vara mycket intressant, synd bara att jag inte han med att ansöka. :(

//Krille