En bra cykel?

Re: Lite fler frågor om Bear Valley!

museo12; sa:
Är det någon som vet hur tung den är?

Jag har en ram som är till min längd, minns ej hur stor den är, men jag är iaf 167 cm lång. Med barends, ringklocka, cykeldator, klickfix-fästen för styrväska och en hel rulle silvertejp (fanns inga klickfix-fästen för tjocka styren att få tag på i Sverige när jag köpte min styrväska, så jag har tejpat fast fästet), granitlås med hållare, 2 flaskställ, utbytta trampor, reflexer och baklyse samt utan stänkskärmar så väger cykeln 15 kg.

Det var ju lite onödigt att väga cykeln med låset på men å andra sidan har jag ju alltid låset med mig. ^_^
 
Re: Re: Lite fler frågor om Bear Valley!

Aminida; sa:
museo12; sa:
Är det någon som vet hur tung den är?

Jag har en ram som är till min längd, minns ej hur stor den är, men jag är iaf 167 cm lång. Med barends, ringklocka, cykeldator, klickfix-fästen för styrväska och en hel rulle silvertejp (fanns inga klickfix-fästen för tjocka styren att få tag på i Sverige när jag köpte min styrväska, så jag har tejpat fast fästet), granitlås med hållare, 2 flaskställ, utbytta trampor, reflexer och baklyse samt utan stänkskärmar så väger cykeln 15 kg.

Det var ju lite onödigt att väga cykeln med låset på men å andra sidan har jag ju alltid låset med mig. ^_^

Okej, tack för du vägde den. Då borde den väga 12-13 kg minus alla dina grejor du har på den ; ) Det är mindre vad jag trodde för en stålhoj.
Har faktiskt beställt en på cykelnetto...!

Appropå lås. Hur låser ni era cyklar? Jag har ett lås jag köpt på brandsäkra (Abus)... ett bygellås och ett ganska värdelöst som jag köpt på Claes Olsson, som jag tänkte använda till framhjulet. Abuslåset tänkte jag låsa bakhjul och ram med eller runt omkring något föremål i närheten. Känns det igen eller gör ni på annat sätt??
 
Re: Re: Re: Lite fler frågor om Bear Valley!

museo12; sa:
Appropå lås. Hur låser ni era cyklar? Jag har ett lås jag köpt på brandsäkra (Abus)... ett bygellås och ett ganska värdelöst som jag köpt på Claes Olsson, som jag tänkte använda till framhjulet. Abuslåset tänkte jag låsa bakhjul och ram med eller runt omkring något föremål i närheten. Känns det igen eller gör ni på annat sätt??

Jag låser fast cykeln genom att luta den mot något fast (helt inte ett cykelställ, i den här stan finns det ligor som kapar cykelställen, så helst tar man en rejäl stolpe) och så sätter jag bygeln runt stolpen, ena änden igenom bakdäcket och andra änden på ovansidan av ramen. Är jag i stan och låser fast cykeln så kompletterar jag med Abus "låssnöre" som jag trär igenom mitt bygellås, fram genom framdäcket och sedan andra ändan i bygellåset. Fast det är rätt sällan jag tar med det där snöret. Cyklar mest mellan jobbet och hemma, och på jobbet ser jag cykeln från mitt arbetsrum och hemma har jag den i lägenheten.


Tror inte att ligorna vågar ge sig på SMHI's cykelställ. Men i stan får man räkna med det värsta. Det finns som sagt ligor som drar runt med skåpbilar och hivar in lösa cyklar / tar sönder cykelställ och snor det de vill ha. Man kan inte vara nog försiktig här. Har kompisar som sett ligorna med egna ögon, och själv har jag sett både kapade cykelställ och mountainbikes med endast framhjulet fastlåst i cykelstället, och så har de bara lösgjort skruven på framdäcket och tagit resten av cykeln och stuckit!

Fy!
 
Re: Re: Re: Re: Lite fler frågor om Bear Valley!

Aminida; sa:
Jag låser fast cykeln genom att luta den mot något fast (helt inte ett cykelställ, i den här stan finns det ligor som kapar cykelställen, så helst tar man en rejäl stolpe) och så sätter jag bygeln runt stolpen, ena änden igenom bakdäcket och andra änden på ovansidan av ramen. Är jag i stan och låser fast cykeln så kompletterar jag med Abus "låssnöre" som jag trär igenom mitt bygellås, fram genom framdäcket och sedan andra ändan i bygellåset. Fast det är rätt sällan jag tar med det där snöret. Cyklar mest mellan jobbet och hemma, och på jobbet ser jag cykeln från mitt arbetsrum och hemma har jag den i lägenheten.


Tror inte att ligorna vågar ge sig på SMHI's cykelställ. Men i stan får man räkna med det värsta. Det finns som sagt ligor som drar runt med skåpbilar och hivar in lösa cyklar / tar sönder cykelställ och snor det de vill ha. Man kan inte vara nog försiktig här. Har kompisar som sett ligorna med egna ögon, och själv har jag sett både kapade cykelställ och mountainbikes med endast framhjulet fastlåst i cykelstället, och så har de bara lösgjort skruven på framdäcket och tagit resten av cykeln och stuckit!

Fy!

Mmmm, jag har bott i storstad innan (Malmö) och det var ett under att jag fick ha min cykel kvar. Dock blev den söndersparkad istället... ) :

Bra idé det där med hur du fäster framhjulet. Visste inte att Abus hade låssnöre. Får kolla Brandsäkra igen!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lite fler frågor om Bear Valley!

museo12; sa:
Aminida; sa:
Jag låser fast cykeln genom att luta den mot något fast (helt inte ett cykelställ, i den här stan finns det ligor som kapar cykelställen, så helst tar man en rejäl stolpe) och så sätter jag bygeln runt stolpen, ena änden igenom bakdäcket och andra änden på ovansidan av ramen. Är jag i stan och låser fast cykeln så kompletterar jag med Abus "låssnöre" som jag trär igenom mitt bygellås, fram genom framdäcket och sedan andra ändan i bygellåset. Fast det är rätt sällan jag tar med det där snöret. Cyklar mest mellan jobbet och hemma, och på jobbet ser jag cykeln från mitt arbetsrum och hemma har jag den i lägenheten.


Tror inte att ligorna vågar ge sig på SMHI's cykelställ. Men i stan får man räkna med det värsta. Det finns som sagt ligor som drar runt med skåpbilar och hivar in lösa cyklar / tar sönder cykelställ och snor det de vill ha. Man kan inte vara nog försiktig här. Har kompisar som sett ligorna med egna ögon, och själv har jag sett både kapade cykelställ och mountainbikes med endast framhjulet fastlåst i cykelstället, och så har de bara lösgjort skruven på framdäcket och tagit resten av cykeln och stuckit!

Fy!

Mmmm, jag har bott i storstad innan (Malmö) och det var ett under att jag fick ha min cykel kvar. Dock blev den söndersparkad istället... ) :

Bra idé det där med hur du fäster framhjulet. Visste inte att Abus hade låssnöre. Får kolla Brandsäkra igen!

Den finns inte på brandsäkra... Har köpt den på Haga Cykel här i Norrköping. Vet inte riktigt vart man får tag i den annars. Den är hemskt praktisk för att man inte behöver fiffla med ett lås till och hålla reda på ännu en nykel.

Så här ser den ut:
http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...81224315&select=0104b09&artikel=4003318257186
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lite fler frågor om Bear Valley!

Aminida; sa:
Så här ser den ut:
beveiliging_clip_image002.jpg

Liknande kan man hitta i de flesta cykelaffärer.

Men har man en attraktiv cykel så gäller inomhusförvaring om det inte är frågan om ett kortare butiksbesök etc.

Förvarar mina jobbpendlarcyklar på tjänsterummet sedan jag haft en del vandalisering på min vintercykel tidigare utanför jobbet.

Jag har en enkel gammal och delvis rätt rostig herrcykel med juste lås som jag använder till tunnelbanan när jag behöver parkera en cykel vid stationen. Den har blivit misshandlad några gånger men inte stulen.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-07-17 kl 10:37]
 
Re: Re: Re: Re: Lite fler frågor om Bear Valley!

Så var den då kommen och monterad (av mig). Och provcyklad. Helt perfekt känsla. Växlarna bör dock ställas in bättre. Tyvärr har jag inte tid den här gången att göra det själv...

Aminida; sa:
Jag låser fast cykeln genom att luta den mot något fast (helt inte ett cykelställ, i den här stan finns det ligor som kapar cykelställen, så helst tar man en rejäl stolpe) och så sätter jag bygeln runt stolpen, ena änden igenom bakdäcket och andra änden på ovansidan av ramen. Är jag i stan och låser fast cykeln så kompletterar jag med Abus "låssnöre" som jag trär igenom mitt bygellås, fram genom framdäcket och sedan andra ändan i bygellåset. Fast det är rätt sällan jag tar med det där snöret. Cyklar mest mellan jobbet och hemma, och på jobbet ser jag cykeln från mitt arbetsrum och hemma har jag den i lägenheten.


Tror inte att ligorna vågar ge sig på SMHI's cykelställ. Men i stan får man räkna med det värsta. Det finns som sagt ligor som drar runt med skåpbilar och hivar in lösa cyklar / tar sönder cykelställ och snor det de vill ha. Man kan inte vara nog försiktig här. Har kompisar som sett ligorna med egna ögon, och själv har jag sett både kapade cykelställ och mountainbikes med endast framhjulet fastlåst i cykelstället, och så har de bara lösgjort skruven på framdäcket och tagit resten av cykeln och stuckit!

Fy!

Råkade se att du hade samma lås som jag... (Abus bygellås)
Var på ramen fäste du hållaren till låset??
På min gammla cykel passar den som en smäck, men knappast på Bearvalleyn...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lite fler frågor om Bear Valley!

museo12; sa:
Så var den då kommen och monterad (av mig). Och provcyklad. Helt perfekt känsla. Växlarna bör dock ställas in bättre. Tyvärr har jag inte tid den här gången att göra det själv...

Råkade se att du hade samma lås som jag... (Abus bygellås)
Var på ramen fäste du hållaren till låset??
På min gammla cykel passar den som en smäck, men knappast på Bearvalleyn...

Oj, det är en känslig fråga... o.0

(Min kompis supernördfjällvandraren och fågelskådaren som har vissa erfarenheter av långfärdscykling sa bara "AJ AJ AJ" när han såg hur jag satt låset...)

Eftersom jag behöver två flaskställ, och jag har en ganska liten ram (är 167 cm lång), och dessutom använder 7.5 dl stora flaskor, så finns det inget annat ställe att sätta låset på utom uppåt, vid sadeln. Hade jag varit kille hade jag blivit kastrerad flera gånger om med denna placering!

Eh, men nu är jag ju inte det. Jag har lärt mig att luta på cykeln åt vänster och sätta i vänsterfoten ordentligt i marken när jag väntar vid rödljusen. Men jag skulle nog inte rekommendera nån kille att sätta låset så som jag gjort...

Jag har funderat på att flytta fram låshållaren till att vara vid styret istället, men fortfarande uppåt. Då skulle jag kanske kunna hoppa på och av hojjen som en normal människa!

Kul att du gillar cykeln! Tänk på att inte skruva åt skruvarna för hårt (lite sent att säga det nu kanske). Skruva dem så att de precis sitter. Annars lessnar gängorna, och det är ju onödigt! Det lärde min svärfar mig när han skruvade ihop min hojj. Jag tackar och bockar för den kunskapen!

//Frida - som ibland är lite för stark för sitt eget bästa och skruvar ihop saker ALLDELES för hårt!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lite fler frågor om Bear Valley!

Aminida; sa:
Oj, det är en känslig fråga... o.0

(Min kompis supernördfjällvandraren och fågelskådaren som har vissa erfarenheter av långfärdscykling sa bara "AJ AJ AJ" när han såg hur jag satt låset...)

Eftersom jag behöver två flaskställ, och jag har en ganska liten ram (är 167 cm lång), och dessutom använder 7.5 dl stora flaskor, så finns det inget annat ställe att sätta låset på utom uppåt, vid sadeln. Hade jag varit kille hade jag blivit kastrerad flera gånger om med denna placering!

Eh, men nu är jag ju inte det. Jag har lärt mig att luta på cykeln åt vänster och sätta i vänsterfoten ordentligt i marken när jag väntar vid rödljusen. Men jag skulle nog inte rekommendera nån kille att sätta låset så som jag gjort...

Jag har funderat på att flytta fram låshållaren till att vara vid styret istället, men fortfarande uppåt. Då skulle jag kanske kunna hoppa på och av hojjen som en normal människa!

Kul att du gillar cykeln! Tänk på att inte skruva åt skruvarna för hårt (lite sent att säga det nu kanske). Skruva dem så att de precis sitter. Annars lessnar gängorna, och det är ju onödigt! Det lärde min svärfar mig när han skruvade ihop min hojj. Jag tackar och bockar för den kunskapen!

//Frida - som ibland är lite för stark för sitt eget bästa och skruvar ihop saker ALLDELES för hårt!

Well, nä kastrerad vill man inte bli... Låter lite avigt att ha låshållaren där du har den. Som sagt speciellt för en man...

Problemet är väl att den där låshållaren som följer med inte passar mer än under styret och sadeln... Eller har jag missuppfattat? Jag vill sätta det i ramen, men det passar inte hur jag än gör... Eller så är jag trög...

Hmm, får kolla hur det är med gängorna. Jag skruvar gärna hårt... Sånt tipsar inte min svärfar om, men han är snäll ändå...
 
Hm...

Man kan sätta fast hållaren på olika sätt. Dels sidledes och dels "vanligt". Hållaren har en skena som du kan dra låset i och ur. Du får leka lite så ser du.

Man KAN ju sätta fast den i en av framgafflarna, men jag ville inte göra det eftersom vikten blir ojämn i sånt fall.

Kan man kanske fästa låset i sadelstolpen, och rikta det bakåt? Det hade väl varit fiffigt! Fast var ska man då ha sin sadelväska när man cykeltränar och vill ha regnstället med sig? Och baklyset, var sätter man det i så fall?

Eller så gör man slag i saken och skaffar den där dyra fina pakethållaren från Tubus. Eller nöjer sig med nåt billigt från Clas Ohlsson... Och hur var det nu med stänkskärmar? Kommer alltid hem blöt och smutsig när det rengat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar