Björnhammaren-Folkström
Idag paddlade jag Björnhammaren till Folkström. Det var till alldeles nyss klass 1-varning för höga flöden. Nu hade nog nivån sjunkit en aning. Således var det gott om vatten idag. Vi var två som paddlade en varsin Point65 Tequila (mini sit-on-top i plast). Med de förutsättningarna blev paddlingen bra.
Jag kan hålla med ovanstående om att det ligger ganska mycket träd Björnhammaren-Lyren. Vi fick hoppa ur kanske 5 ggr. Därtill blev det förstås hasningar över, och svängar runt stamamr.
Alla forsar var väl farbara förutom vid gården Stora Emma där ett träd hindrade. I dagens vattenföring var det endast i forsen vid Hovslagartorp som vi fick stenkänning (hade kunnat undvikas genom att hålla vänster).
Paddlingen nedströms Lyren var enklare med avseende på träd, kurvor och bredd.
Det skulle varit möjligt att göra paddlingen med en tålig kanadensare, fast svårare med stockpassager. Paddlingen tog 2:45 utan att vare sig skynda sig eller lata sig. Fötterna tog 25 minuter löpning att tina upp för min kamrat.
Kortfattat - paddla Övre delen av Emmaån endast i mycket höga flöden och var beredd att hoppa av och i.
Ps. Jag har vid tidigare tillfällen försökt få fram uppgifter om hur vattenkraftverken körs längs ån. Ansvarig person på dåvarande Sapa var sällsynt ohjälpsam. Ni vet kategorin som vill att alla ska hålla sig borta, lättast att säga nej, etc. Ds.