Elvärme handskar/vantar

Sådana här små batteridrivna elhandskar är pfta inget och hänga i granen men det finns ju riktiga grejer gjorda för t.ex mc bruk.

http://www.ventureheat.com/p-423-12v-heated-motorcycle-glove-liners.aspx
Dessa är liners till handskar då får man ju ha nått annat utanpå t.ex Gtexskal eller så.

Nu drivs dessa med 12V och drar som mest 2A men vid paddling kan man ju ha med ett blyacc på 10Ah så får man ju ut några timmar specielllt om man kan pwm reglera värmen mellan 0-100%.

Kan meddela att 12W per liner räcker väldigt långt med isolerade gtex handskar- troligtvis kanske nedåt -100 grader...Ska du till mars...no probs

jag är varm

Jag är rätt varm av mig i övrigt. Sover alltid med öppen sovsäck t ex. Behöver inte jättemycket kläder om man jämför med andra. Men just händerna lever liksom ett eget liv (eller antiliv). Jag tror dom pajade när jag gjorde lumpen och sedan jobbade som brevbärare en vinter. Ingen höjdare att vara kall och blöt och samtidigt jobba med händerna så länge verkar det som...

Dom verkar ju asgrymma dom där långa och vattentäta vantarna. Såna lär det bli.

Jag vågsurfar mycket och då kan det bli ordentligt kallt eftersom vågorna i sverige är som bäst höst och vinter. Ibland surfar vi i -5 och snöstorm. Självklart ställer det höga krav på våtdräkterna. Jag använder 5 mm neoprenhandskar från rip curl. Det finns även 7 mm handskar av Rip curl som man garanterat klarar låga temperaturer med. 2 graders vatten i 2 timmar klarar 5 mm med god marginal så 7 mm borde klara minst det även om du är frusen. http://store.magicseaweed.com/Rip-Curl-7mm-Flash-Bomb-Mitten-Glove-Black/Item/24438/
3 mm är på tok för lite. Dessutom är det skillnad på handske och handske. Jag har själv gjort misstaget att köpa billiga handskar på dykbutiken. Det gör jag inte om.

På kroppen har jag en 6 mm dräkt. På vintern har jag en väst med el under dräkten. Tycker elen funkar jätte bra. Batteriet som är stort som en liten tjock mobiltelefon räcker i ca 2 timmar på full effekt. Det är absolut inga problem att ha el i vattnet.

De där kemiska fotvärmarna har en kompis testat. De funkade inte i hans kängor. Det berodde på att den kemiska processen kräver luftflöde vilket hans tajta skor inte hade. Jag vet inte om det stämmer men de fungerade iaf inte för honom.

Senast ändrad:
Det jag har märkt när jag använder Neoprenhandskar är att jag dels fryser mycket mer med fingervantar än tumvantar, dels att jag både paddlar sämre och fryser mer med neoprenhandskar där fingrarna inte är förböjda, surf och dykhandskar i neopren brukar inte funka lika bra som dedikerade paddelhandskar, det är ju sällan eller aldrig som man håller en paddel i händerna när man dyker eller surfar.... (om mna inte kör SUP vill säga.)

MVH
Pelle

Tack för omtanken men det funkar inte riktigt så.

Så länge man inte har medicinska problem (och jag skrev att det KAN vara cirkulationsrubbningar) så är det exakt så det fungerar.

Det är enkel fysik: Inga kläder i världen kan "värma". Linda in en kall sten i 20 cm isolerande material och den förblir lika kall som innan.

Det jag har märkt när jag använder Neoprenhandskar är att jag dels fryser mycket mer med fingervantar än tumvantar, dels att jag både paddlar sämre och fryser mer med neoprenhandskar där fingrarna inte är förböjda, surf och dykhandskar i neopren brukar inte funka lika bra som dedikerade paddelhandskar, det är ju sällan eller aldrig som man håller en paddel i händerna när man dyker eller surfar.... (om mna inte kör SUP vill säga.)

MVH
Pelle

Alla mina surfhandskar är förböjda och är förstärkta med material så man inte slinter när man håller i brädan eller hoppar upp på brädan. Länken jag la upp är en 7mm tumvante.

Vad jag menade med förböjda fingrar på tumvantar kan du se på nedanstående länk,
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=NRSTOASTERMITTS
Dvs Vanten är nästan som en boxhandske i formen vilket gör att när man håller i paddeln behöver man inte knipa ihop fingrarna särskilt mycket för att få grepp om skaftet. Detta gör det möjligt att ha ett lösare grepp om paddeln och därmed öka blodgenomströmningen i handen och därmed få en varmare hand.

MVH
Pelle

Hallå alla paddlare!
Har fått problem med riktigt kalla händer vid paddling på hösten....

Har du funderat grundligt på om du ändrat på något före/i samband med att problemen uppstod?
Kalla händer trots handskar när man håller på med fysisk aktivitet lär ju handla om otillräcklig blodgenomströmning förstås. Frågan är då varför. Har du samma problem om du t.ex. är ute och springer på hösten? Annan aktivitet? Kan förstås hänga ihop med sjukdom/medicinska problem men där får ju en läkare ge råd. I övrigt - Bytt kajak? (Sitsen / sittställningen kan ju påverka cirkulationen) Bytt paddel? (om du tex måste klämma hårt i handtaget kan det nog ge problem) . Tillräcklig isolering av huvud och bål krävs som redan nämnts för att hjärnan ska vilja skeppa extra blod och värme till händer och fötter. Har du tex börjat snusa? (nikotin kan ju ge kallare händer)

Jag förfrös några fingertoppar i lumpen. Det är lite bättre nu men i många år var det exakt som du beskriver. Riktig smärta nästan omotiverat snabbt vid kontakt med kyla, även t.ex handtvätt inomhus när varmvattnet dröjer. Jag tror problemet är delvis upplevd smärta mer än faktisk nedkylning.
Jag hade ju en "kontrollgrupp" i de fingrar som var oskadda så jag struntade oftast i att det gjorde ont men så kan man ju inte göra om det gäller hela handen.

Mitt råd är att kontakta läkare för riktig undersökning och diverse krämer att testa.

Sen kan det ju som jamo säger vara något särskilt med paddling som förvärrar problemet. Försök titta på hela kedjan. Det behövs inte så mycket för att strypa blodflödet.
Jag funderar på om din flytväst kanske trycker under armhålan?

Vad jag menade med förböjda fingrar på tumvantar kan du se på nedanstående länk,
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=NRSTOASTERMITTS
Dvs Vanten är nästan som en boxhandske i formen vilket gör att när man håller i paddeln behöver man inte knipa ihop fingrarna särskilt mycket för att få grepp om skaftet. Detta gör det möjligt att ha ett lösare grepp om paddeln och därmed öka blodgenomströmningen i handen och därmed få en varmare hand.

MVH
Pelle

Då förstår jag. Så böjda är inte surfhandskarna. Men finns det inte 7mm paddelhandskar? Hur gör de som paddlar grönland eller liknande vintervatten?

Jag har NRS toaster Mitts som det länkas till här och har testat den tjockare tumvanten som åxå nämns här. Inget snack om vilken som är varmast. Jag har inga stora problem att hålla värmen i händerna men NRS vanten är nästan för varm för mig. Använder ibland en väldigt tunn innerhandske i ull (tror jag det är) för att drt blir behagligare då jag blir svettvåt om händerna. Men inte kall. Oftast använder jag en väldigt tunn neoprenhandske, även den från NRS, men jag är som sagt inte frusen av mig.

grönland eller liknande vintervatten?

Jag gör ju efter det Grönländska sättet fast med lite modernare kläder (reed och diverse neopren saker) och det funkar fint för mig. Har paddlat i vindstilla med -18°C med den utrustningen och sättet jag har beskrivit tidigare i tråden och det blev bara kallt när jag tog av mig handskarna för att fixa med ngt eller efter paddelturen när man ska byta om. Tälta man sedan är det viktig att värma eller torka handskarna innan man ska ut igen. Har tagit på mig igenomfrysna och det funkar och de tina och bli varma men det kanske inte är det mysigaste precis. Har de frysit är det bra att doppa de i vattnet för att få de åtminstone mjuka igen. Vattnet är ju offtast inte lika kallt som luften och det är vindstilla i vattnet. Vid raster på vattnet brukar jag tex doppar mina händer inklusive handskar i vattnet för att värma de när det är kallt och blåser jätte mkt.. Låter kanske skumt men fungerar riktig bra.
Nu i december var jag t.ex på Kvaløya i Nordnorge och paddlade i -8°C med vind på 3-8m/s och hade aldrig kalla händer och då rollade jag tom flera gånger - vill säger att handskarna var igenomblöta hela tiden.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg