Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen

Om någon köper tältet för att göra en lång solotur i Sarek, kanske inte ens under sommaren, så är jag övertygad om att samma person skulle få problem även om han råkade få låna ett utmärkt tält av en händelse.

Risken att någon tar med tältet på en någorlunda krävande fjälltur - utan att ha en aning om vad det innebär är nog ganska liten. Tvärtom är det vanligt att även förstegångsvandraren snabbt får möjlighet att nörda in (på utsidan) och snabbt har läst om både de bästa tälten och UL och allt möjligt. Troligen beger han sig sedan på en promenad fram och tillbaka till Kebstationen, fullständigt överkittad, varefter han antingen blir biten och fortsätter med längre turer - eller så döless på att det fanns myggor i skogen, att han aldrig vandrar igen.

Shipshape

Innan jag beordrar att vi lägger loss och seglar ut på öppet hav vill jag att mitt fartyg är shipshape och beredd att klara hög sjö och dåligt väder. Har skaffning och är i övrigt väl provianternad.

Med den liknelsen applicerad på friluftslivet i land så ju mer avancerad tur desto närmare exemplet ovan. Jag går inte gärna på en längre tur utanför lederna i Sarek på vintern med en tvivelaktig utrustning. Utrustningen är jag väl förtrogen med och jag kan reparera och laga, om så nödtorftigt.

Är jag på en sommartur och går jämtlandstriangeln med närhet till stationerna så har jag kanske inte partytältet med men ok varför inte... 😉

Det gäller bara att planera lite. En gång vaknade jag upp mitt i natten av att vår dåligt byggda snöka rasade ihop och vinterkylan rullade in. Vad gör man då ? Deppar en stund. Javisst sen får man improvisera och kolla vad instruktionsboken säger.

Så ta partytältet och knata runt, håll er i närheten till säkerheten bara. Som någon skrev tidigare; våra förfäder hade inte ripstop och goretex mm men de klarade sig på den tiden också.
👍

För att påståendet, Perfekt för camping eller fjällvandring, skall vara sant så räcker det med att minst ett av de ingående påståendena är sant.

Alltså är även påståendet, Perfekt för trädgården eller stormiga toppturer, sant om minst en av de ingående påståendena är sant. T ex perfekt för trädgården. För att påståendet skall vara falskt, så måste båda av de ingående påståendena vara falska.

Att tältet är perfekt för dessa ändamål krånglar dock till det.

:)

Du menar att det är en tautologi* alltså..?

//J

* en sanning som inte utsäger någonting om verkligheten, enligt Wittgenstein...

Du menar att det är en tautologi* alltså..?

//J

* en sanning som inte utsäger någonting om verkligheten, enligt Wittgenstein...

Nä, påståendet är ju inte sant om båda dess ingående påståenden är falska. :)
Det är däremot ganska intressant ur ett marknadsföringstekniskt perspektiv.

Nä, påståendet är ju inte sant om båda dess ingående påståenden är falska. :)
Det är däremot ganska intressant ur ett marknadsföringstekniskt perspektiv.

Skenet bedrar. Även om "Perfekt för camping eller fjällvandring" är formulerat som en logisk sats så är det ingen sådan. Frågan är snarare om det håller i Allmänna Reklamationsnämnden. Pelle, 16 år ska upp och vandra i fjällen med två kompisar. Pelles mamma beställer "fjälltältet" hos Ellos. En regnig natt börjar tältet läcka och alla Pelles kläder inklusive ombytet blir genomblött. Pelle får feber och tvingas åka helikopter till Nikkaloukta.

http://www.ellos.se/briv/briv-talt-torsby-3-mans/421488

ARN skulle inte lyfta på ögonbrynen. Man kan bli blöt när det regnar.

Om det ska klagas så är det f ö i MD. Men marknadsföringslagen är ju troligen vår mest tandlösa lag, så det vore förstås ett stort slöseri med tid.

Inte ens Goretex har väl fått någon större dom mot sitt felaktiga påstående "guaranteed to keep you dry" Jag är övertygad om att någon har dött eller blivit skadad vilket de kanske inte hade blivit om de faktiskt hade hållit sig torra (och varma) mha gore,s membran.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg