Eldticka som tändmaterial?

Jag har under de senaste åren börjat intressera mig mer och mer för svampar. Allt från kantarell till chaga. :)
Det senaste som har uppmärksammat mig är eldtickan. En häftig svamp som brinner mycket långsamt och användes förr till att bevara glöden på elden genom att man på kvällen lade den på den nästan utbrunna elden. Ännu längre tillbaka så kunde människan (jägare-samlare) bära med sig elden tack vara denna ticka.

Jag är kanske inte ensam om tanken men jag funderar på om man kan finfördela en eldticka och ha den som tändmaterial i sin friluftsutrustning? Någon som vet och/eller har provat?

Det ska vara en gråsvart, hård, ofta hovformad ticka som parasiterar på lövträd av olika slag. Den är tydligen väldigt lik fnösktickan, men medan fnöstickan är lätt att ta loss är eldtickan nästan omöjlig att lossa från underlaget utan verktyg.

Vän av ordning undrar, får man lov att bryta loss vedsvampar, typ tickor från träden? Eller gäller det bara de som är rödlistade?

@Seobserver Utveckla gärna kring fnöskesvampen? Är det bara att torka vilken svamp som helst och ha med sig som tänne?

Fnöskticka, eldticka och sprängticka har alla använts för att tillverka fnöske. Men det är väl främst användbart om man just lär sig att använda eldstål.

Fnöskesvamp är en parasit som främst växer på björk och bokstubbar.
Man skalar av de yttre delarna, skär fruktköttet i tunna skivor, torkar dessa, lägger dem i en burk, tillsätter urin, flera gånger, torkar dem igen och håller dem torra. Vill man ha större exponerad yta på dem kan man banka dem före första torkningen.
Som vanligt är det den som jobbat och gnott som får fördelarna.
Går att få glöd på med gnistor från flinta och stål, eldsticka mm.
go tur

Fnösktickan har ju i och för sig ett namn som antyder ett bra användningsområde. Sprängticka (chaga) är en läke- och medicinalsvamp som har använts i hundratals år, bland annat för att boosta kroppens cellförsvar. Den plockar, torkar och brygger jag te på. Kostar ca 250:- för 50 g om du ska köpa den i utvalda hälsokostbutiker. Känns inte befogat att elda med den då. :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg