Nej, varför skulle jag utmana eldningsförbud? Jag utmanar gärna definitioner och juridiska tolkningar. Läs fler av mina inlägg i tråden om du vill veta vad jag anser i frågan om att inte behöva kunna koka mat pga eldningsförbud. Jag är en kreativ och lösningsorienterad person och om nåt inte går, så hittar jag snart ett annat sätt att lösa det. Sen om jag skulle strunta i ett ev förbud mot friluftskök utomhus, genom att tolka tältet som inomhus, är inte så troligt, men det är en bra tänkbar idé tycker jag.Utmana eldningsförbud, jag hoppas du undviker dina utmaningar i mian hemmaskogar, för jag vill att de står kvar, utan brinna!
/Patrik
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Eldningsförbud
- Trådstartare DoktorGlas
- Start datum
Det är betydligt enklare att steka korven på spisen hemma än att äta enbart kall mat på två veckors fjällvandring. Jag tänker också att brandrisken är betydligt större med kolgrill i bostadsbebyggelse än med gaskök på kalfjället. Sommaren 2018 blev det väldigt exakta svar till slut också: Eldningsförbud överallt, undantaget att man fick elda med gaskök på fjället om underlaget var sten eller sand.Det är så enkelt att avstå att använda ett friluftskök för friluftsliv precis som det är enkelt att strunta i att grilla på tomten
Kanske kan nåt sånt här funka när det är soligt och eldningsförbud. Iskaffe i all ära men... https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_cooker
Man kan också köpa brandsäker matta avsedd att ha under tältkaminer och klippa en midre bit att ha under gasköket.
En sån här funkar också: https://en.wikipedia.org/wiki/Flameless_ration_heater
(om man nu måste ha varm mat och kaffe när solen steker... själv tycker jag att tortillas, salami och frukt är utmärkt skaffning under varma vandringsdagar!)
(om man nu måste ha varm mat och kaffe när solen steker... själv tycker jag att tortillas, salami och frukt är utmärkt skaffning under varma vandringsdagar!)
Ser totalt värdelös ut att laga Fläsk och löksås på.
Vi nämde värmepåsarna i inlägg 26 och 31 och jag håller med om att det är lägre risk med kemisk påsvärmare än med öppen låga, dock kan som sagts där, nog en varm påse också antända t ex torrt gräs eller annat eldfängt så hantera varm påse varsamt. Jag vet precis hur varm en sådan blir att man kan få brännblåsor av den, ni behöver inte fråga hur jag kan veta det men vissa saker lär man sig av erfarenhet, egen eller andras.
@Strordrulen Värmepåsarna används ju primärt för att värma mjukkonserv eller vatten till "äta i påsen" mat (det som brukar förkortas MRE på utrikiska: Meals Ready to Eat).
/Patrik
Japp, som stressad sällanvandrare utgick jag från att alla numera bara använder köket till att värma vatten... men det finns ju faktiskt folk som lagar mat på friluftskök. Bra påminnelse om att det finns en värld bortom frystorkat!@Strordrulen Värmepåsarna används ju primärt för att värma mjukkonserv eller vatten till "äta i påsen" mat (det som brukar förkortas MRE på utrikiska: Meals Ready to Eat).
Och ja, allt som blir varmt innebär ju en brandrisk vilket innebär att även "solar cookers" och liknande medför en implicit brandfara. Det vettigaste verkar som sagt vara att helt enkelt nöja sig med ljummet käk.
Det är betydligt enklare att steka korven på spisen hemma än att äta enbart kall mat på två veckors fjällvandring. Jag tänker också att brandrisken är betydligt större med kolgrill i bostadsbebyggelse än med gaskök på kalfjället. Sommaren 2018 blev det väldigt exakta svar till slut också: Eldningsförbud överallt, undantaget att man fick elda med gaskök på fjället om underlaget var sten eller sand.
Det är väl ingen som är tvungen att ta en två veckors fjälltur under eldningsförbudet om den inte trivs med kall mat? Naturen (med påverkan från människan) bestämmer förhållandena och så får vi anpassa oss till det. Det är lika tråkigt (för mig) när det blir -20 och jag inte går ut annat än för jobb och aktiviteter med barn men jag får hitta på något annat att göra och vänta på bättre tider.
Det är väl ingen som är tvungen att ta en två veckors fjälltur under eldningsförbudet om den inte trivs med kall mat?
Man behöver ju inte ens äta kall mat heller, då man faktiskt får använda gaskök trots eldningsförbud. 👍
Inomhus (avrådes kraftfullt från) eller på egen tomt kan ju grilla med fast bränsle om det är eldningsföbud av normalgraden och inga ytterligare inskränkingar men i skog och mark hjälper det inte med att ha en eldfast matta under. men en bra säkerhetåtgöärd vid grillning på t ex egna gräsmattan
/Patrik
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Eldningsförbud | Allmänt om friluftsliv | 40 | ||
Stormkök/eldningsförbud | Allmänt om friluftsliv | 8 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg