Någon juridiskt kunnig i tråden, som kan svara på om det verkligen vore omöjligt med temporära rökförbud på samma grund som eldförbud? Jag inser ju att det inte skulle få alla att efterleva förbudet, men det gäller ju även eldningsförbud, och varje person som rättat sig efter bestämmelsen är ändå en vinst.
TILLÄGG: har just kollat att detta är både lagligt och flitigt använt i mitt gamla hemland (också med i EU, torra somrar och mycket torr tallskog).
Enligt länken i inlägg #15 så kan rökning inte förbjudas av eldningsförbud. Fjärde frågan nerifrån på denna länk (repris från #15)
Läser in...
www.msb.se
Om någon kan bevisa att någon slängt en fimp är det kanske mordbrand, grov skadegörelse, allmänfarlig vårdslöshet eller någon variant av oaktsamhet men det är ju inte förbjudet att vara allmänt korkad i Sverige.
De flesta brotten som jag nämner ovan är alla retroaktiva, dvs det måste brinna först men det är nog tyvärr svårt att juridiskt förbjuda rökning i förebyggnade syfte, även om jag håller med om att det är befogat, när läget är som nu.
Rökare kan säkert säga att jag tar hand om min aska och mina fimpar osv på samma sätt som flera säger att de använder sina kök på ett förnuftigt sätt.
Det står var och en fritt att tänkta höga tankar om sin egen förmåga.
/Patrik, ingenjör och inte jurist