Eldningsförbud

Någon juridiskt kunnig i tråden, som kan svara på om det verkligen vore omöjligt med temporära rökförbud på samma grund som eldförbud? Jag inser ju att det inte skulle få alla att efterleva förbudet, men det gäller ju även eldningsförbud, och varje person som rättat sig efter bestämmelsen är ändå en vinst.

TILLÄGG: har just kollat att detta är både lagligt och flitigt använt i mitt gamla hemland (också med i EU, torra somrar och mycket torr tallskog).

Enligt länken i inlägg #15 så kan rökning inte förbjudas av eldningsförbud. Fjärde frågan nerifrån på denna länk (repris från #15)

Om någon kan bevisa att någon slängt en fimp är det kanske mordbrand, grov skadegörelse, allmänfarlig vårdslöshet eller någon variant av oaktsamhet men det är ju inte förbjudet att vara allmänt korkad i Sverige.
De flesta brotten som jag nämner ovan är alla retroaktiva, dvs det måste brinna först men det är nog tyvärr svårt att juridiskt förbjuda rökning i förebyggnade syfte, även om jag håller med om att det är befogat, när läget är som nu.
Rökare kan säkert säga att jag tar hand om min aska och mina fimpar osv på samma sätt som flera säger att de använder sina kök på ett förnuftigt sätt.
Det står var och en fritt att tänkta höga tankar om sin egen förmåga.

/Patrik, ingenjör och inte jurist

Läs på själv. Då ser du att Länsstyrelsena skriver att friluftskök är ok, även om det råder strikt eldningsförbud, och om man är försiktig såklart. ( Sen kan det ju komma mer specialregler senare )
Hej Hasse!

Jag har läst på. Därför vet jag att länsstyrelserna säger olika saker, därför är det viktigt att man inte bara läser på där man själv bor om man nu ska åka iväg till ett annat län. Tex ska jag själv snart åka till Grövelsjön. Här ser du var Länsstyrelsen i Dalarna säger, ganska klart att det inte är tillåtet med friluftsskök vid strikt eldningsförbud. Här kan du läsa hur Dalarnas största räddningstjänst guidar igenom de olika förbuden och här vad räddningstjänsten som täcker tex Grövelsjön har att säga. Den sistnämnda har tabellen över olika scenarion vid normalförbud resp skärpt förbud lite halvgömt under "vanliga frågor" och "Frågor och svar om eldningsförbud".

Då är det olika info på olika ställen. Jag tittade in på ett antal olika länsstyrelser, och dom skrev alla att friluftskök var tillåtet.

Jag funderar på om man har sett några fall när ett friluftskök verkligen startat en skogsbrand. Jag tänker att de möjliga fallen är om man ställer det på ett synnerligen brännbart underlag som torrt gräs som börjar brinna av värmen eller om man är extremt klumpig och välter det. I det första fallet tänker jag att man märker det snabbt och kan släcka lite snabbt, i det andra fallet skulle man kunna tänka sig att en utvält full brinnande spritbrännare skulle kunna orsaka en brand som man själv kanske inte klarar att släcka, men hur ofta välter man ett kök? Jag har aldrig hört talas om det faktiskt.

Kolla upp hur det kom sig att den gamla mysiga stensdalsstugan brann ner och sedemera ersattes av den som står där idag. Visst var det klantigt, men uppenbarligen kan det hända...
//Peter

OT men: Ni som saknar kaffe och te: om det är så torrt och varmt att brandrisk råder går det också bra att göra både solkaffe och -te. Släng kaffepulver eller en tepåse i en tom petflaska och lägg den i solen en stund. Funkar bra om det är kris!

OT men: Ni som saknar kaffe och te: om det är så torrt och varmt att brandrisk råder går det också bra att göra både solkaffe och -te. Släng kaffepulver eller en tepåse i en tom petflaska och lägg den i solen en stund. Funkar bra om det är kris!

Bra tips! Själv har jag ibland haft chokladdoppade rostade kaffebönor som nödlösning.

Mycket kan man avvara, men kaffe och cigaretter kommer folk bruka oavsett förbud och brandrisker. Kanske inte så vanligt att friluftsmänniskor röker, men kaffet är heligt. Ingen kommer att sitta och knapra kaffebönor.
Om det bara vore för koffeinet så finns det ju alternativ, men det är ju inte det det handlar om. Iskaffe kan va ok för mig personligen, men inte i längden.

Men om man kokart inne i tältet så är man ju inte "utomhus" längre, man är inomhus. Som i en husvagn ungefär. :sneaky:

Mycket kan man avvara, men kaffe och cigaretter kommer folk bruka oavsett förbud och brandrisker. Kanske inte så vanligt att friluftsmänniskor röker, men kaffet är heligt. Ingen kommer att sitta och knapra kaffebönor.
Om det bara vore för koffeinet så finns det ju alternativ, men det är ju inte det det handlar om. Iskaffe kan va ok för mig personligen, men inte i längden.

Men om man kokart inne i tältet så är man ju inte "utomhus" längre, man är inomhus. Som i en husvagn ungefär. :sneaky:

Om det är förbjudet med kök i naturen har jag svårt att tro att det blir tillåtet bara för att du på samma plats kryper innanför ett eller två laget tämligen eldfängd textil (dvs i ett tält). Tält är INTE att jämföra med i en husvagn eller i en båt.
Min tolkning är att om du inte får använda kök i naturen får du inte göra det I ETT tält i samma natur.

Varför ska somliga leta efter kryphål istället för säkra alternativ. Kök i tält skulle jag undvika av självbevarelsedrift, även utan eldningsförbud.

/Patrik

Jag vet inte vad juridiken säger om det, om det finns nåt sånt fall där domstolen slagit fast att det är att betrakta som utomhus när man är inne i ett tält. Hade varit roligt om det fanns. Alltid roligt att utmana och ifrågasätta. Man sover ju inte under bar himmel! Borde brinna fler husvagnar och båtar på en säsong än tält gissar jag, så särskilt mer säkra tro jag inte att de är. Personerna är oftare fulla där inne, vilket nog spelar större roll än byggnadsmaterialet. I ett tält på turen blir man mer varsam och noga.

I busväder kokar jag ofta frukostvattnet i mitt lilla 95 cm höga enpersonstält. Sitter i innertältet, men har köket i absiden. Handlar om att va fokuserad i typ 2 minuter, en hand på vredet, en på byttan tills det blir drickvarmt. Sen vill man ju inte ha det på för länge för att slösa gas, och för att det blir rätt varmt i tältet.

Jag vet inte vad juridiken säger om det, om det finns nåt sånt fall där domstolen slagit fast att det är att betrakta som utomhus när man är inne i ett tält. Hade varit roligt om det fanns. Alltid roligt att utmana och ifrågasätta. Man sover ju inte under bar himmel! Borde brinna fler husvagnar och båtar på en säsong än tält gissar jag, så särskilt mer säkra tro jag inte att de är. Personerna är oftare fulla där inne, vilket nog spelar större roll än byggnadsmaterialet. I ett tält på turen blir man mer varsam och noga.

I busväder kokar jag ofta frukostvattnet i mitt lilla 95 cm höga enpersonstält. Sitter i innertältet, men har köket i absiden. Handlar om att va fokuserad i typ 2 minuter, en hand på vredet, en på byttan tills det blir drickvarmt. Sen vill man ju inte ha det på för länge för att slösa gas, och för att det blir rätt varmt i tältet.

Utmana eldningsförbud, jag hoppas du undviker dina utmaningar i mian hemmaskogar, för jag vill att de står kvar, utan brinna!

/Patrik

Kan inte låta bli att jämföra med diverse dalar i Alperna (t ex i Meiringen och Innsbruck) där rökförbud utfärdas i samband med föhn.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 40
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg