Eldningsförbud

Ja det låter konstigt. Hur kan man elda upp sin ryggsäck mha ett varmt kök, och hur kan man sen elda upp en fjällstuga mha en brinnande ryggsäck ? Måste vara svårt även om man försöker.

När det gäller Tsprit så kan man först hälla lite i korken, och sen i brännaren, för att se om det är ok.

Jag funderar på om man har sett några fall när ett friluftskök verkligen startat en skogsbrand. Jag tänker att de möjliga fallen är om man ställer det på ett synnerligen brännbart underlag som torrt gräs som börjar brinna av värmen eller om man är extremt klumpig och välter det. I det första fallet tänker jag att man märker det snabbt och kan släcka lite snabbt, i det andra fallet skulle man kunna tänka sig att en utvält full brinnande spritbrännare skulle kunna orsaka en brand som man själv kanske inte klarar att släcka, men hur ofta välter man ett kök? Jag har aldrig hört talas om det faktiskt. En lägereld däremot, det är lätt att det slår gnistor och blåser det sedan upp så kan det bli lite otrevligt. Om man inte släcker tillräckligt kan den dessutom flamma upp när ingen är närvarande.
Det är ju ofta inte möjligt att hitta brandorsaken, men om det var ett kök borde man i alla fall vid de bränder som man lyckas släcka i ett tidigt skede hitta resterna av köket.
Tyvärr finns det dessutom allt för många som inte har något eldvett överhuvudtaget. Två gånger har jag kommit till en eldstad med en brinnande övergiven eld. I det enda fallet kom vi fram till ett vindskydd som vi hade tänkt övernatta i, och då var det ju bara att svära över idioterna som lämnat elden och mata på mer ved, men om vi inte kommit och tagit hand om elden och det blåst upp? I det andra fallet var det så blött runt om kring att stigar förvandlats till bäckar, så elden hade omöjligen kunnat sprida sig från eldstaden, så jag blev mer arg än orolig.
Jag vänder mig lite mot er som tycker att det är så självklart att klara sig utan kök i samband med friluftsliv. Om man övernattar ute och är i väg mer än ett dygn betyder det ju kall mat och då blir det ju mer av en späkning, även om man naturligtvis kan överleva på uppblötta havregryn. I fjällen ser jag dessutom köket som en del av säkerhetsutrusningen som ger möjlighet att få upp värmen om något inträffar. Det är ju inte heller osannolikt att man får snö i fjällen fast det i kommunen eller länet i övrigt kanske är befogat med eldningsförbud.
Ett totalt eldningsförbud skrämmer säkert också bort alla under pandemin nyblivna friluftsentusiaster, vilket säkert skulle glädja en del på det här forumet.

Pja du får välja mellan att stanna hemma, äta kall mat eller använda mer moderna metoder. Det finns möjlighet att värma mat där det värnealstrande är nerstoppat i vattnet ich ingen öppen låga.Lägg bara värmeelement på något värmetålig tills det reagerat klart så är det säkert.
Även utan moderna varianter så att ha med möjlighet att fixa varm mat när det krävs ör inte uteslutet bara för att man inte gör det hela tiden.

Diskussionen har ju lite andan av "Jag kan inte simma, så då bör ingen annan paddla kanot heller" bitvis.

Dom som är oroliga för att elda upp naturen med sitt gaskök har ju alltid alltid valet att inte använda det.
Det finns ju ändå trerätters på Kebnekaise fjällstation hörde jag. ;)

Är man kapabel att använda insidan av huvudet och har en gnutta konsekvenstänk samtidigt som man använder sitt gaskök så blir det inga skogsbränder.

Senast ändrad:
Den som klarar av att laga midag med varma kastruller i ett 1-mans tält ofta även när det är mörkt om man ej är i Norra SV fjällen kan troligen även undvika skogsbrand.

Var betydligt större risk att elda hela natten i vindskydd med trötta ungdommar som tog på sig att ej somna på sitt pass med några dm till sovsäckar med sovande kamrater.
Ev hade man några liter vatten och en granruska.Ofta var ansvarig ledare bara några år äldre men efter kanske 10 gånger lär man sig hantera riskerna.Man hör sällan eller Aldrig att tex scouter sätter eld på skogen på en hajk eller läger.

Diskussionen har ju lite andan av "Jag kan inte simma, så då ska ingen annan paddla kanot heller" bitvis.

Dom som är oroliga för att elda upp naturen med sitt gaskök har ju alltid alltid valet att inte använda det.
Det finns ju ändå trerätters på Kebnekaise fjällstation hörde jag. ;)

Är man kapabel att använda insidan av huvudet samtidigt som man använder sitt gaskök så blir det inga skogsbränder.
Är man kapabel att använda insidan av huvudet så inser man vad som står å spel. Brandrisken har den senaste tiden varit 6 på en femgradig skala i större delen av landet. Visst kan man alltid vidta åtgärder för att minska risken för antändning och spridning så finns det alltid en risk.

Att använda friluftskök i fjällen är en sak, där är risken för brand oftast mycket mindre, bland annat på grund av att det är mindre vegetation och blötare där. I skogsmark är det dock snustorrt och minsta lilla gnista kan orsaka brand. Det är helt enkelt inte värt risken.

Anser en skogsarbetare som mer än en gång har råkat ut för bränder som varit farligt nära.

Pja du får välja mellan att stanna hemma, äta kall mat eller använda mer moderna metoder. Det finns möjlighet att värma mat där det värnealstrande är nerstoppat i vattnet ich ingen öppen låga.Lägg bara värmeelement på något värmetålig tills det reagerat klart så är det säkert.
Även utan moderna varianter så att ha med möjlighet att fixa varm mat när det krävs ör inte uteslutet bara för att man inte gör det hela tiden.

Bara för att man får använda kemiska värmepåsar är det inte riskfritt och alltid att rekommendera. De kan fel hanterade bli väldigt varma och troligen också skapa brand vid felhantering.
Leta inte undantag som itne är uttryckligen förbjudna - låt bli att riskera någonting nu när det är så torrt. Om möjligt ta med termos hemifrån.

/Patrik

Den som klarar av att laga midag med varma kastruller i ett 1-mans tält ofta även när det är mörkt om man ej är i Norra SV fjällen kan troligen även undvika skogsbrand.

Var betydligt större risk att elda hela natten i vindskydd med trötta ungdommar som tog på sig att ej somna på sitt pass med några dm till sovsäckar med sovande kamrater.
Ev hade man några liter vatten och en granruska.Ofta var ansvarig ledare bara några år äldre men efter kanske 10 gånger lär man sig hantera riskerna.Man hör sällan eller Aldrig att tex scouter sätter eld på skogen på en hajk eller läger.

ett bra knep för att hålla eldposten/eldvakten vaken, är att hem får sitta på två vedpinnar lagada som ett T, ena pinne är ben och den andra sittdyna. Fötterna blir de andra två stödbenen på "pallen" och somnar man och underbenen slappnar av så ramlar man och vaknar. Sitt inte för nära brasan bar så du ralmar in i den om du mot förmodan somnar.
Men nu eldar vi inte alls på de flesta ställen i Sverige.

/Patrik

Är man kapabel att använda insidan av huvudet så inser man vad som står å spel. Brandrisken har den senaste tiden varit 6 på en femgradig skala i större delen av landet. Visst kan man alltid vidta åtgärder för att minska risken för antändning och spridning så finns det alltid en risk.

Att använda friluftskök i fjällen är en sak, där är risken för brand oftast mycket mindre, bland annat på grund av att det är mindre vegetation och blötare där. I skogsmark är det dock snustorrt och minsta lilla gnista kan orsaka brand. Det är helt enkelt inte värt risken.

Anser en skogsarbetare som mer än en gång har råkat ut för bränder som varit farligt nära.
6 på en femgradig skala? Det låter som en motsägelse.

Om du tex använder ditt gasolkök på en stor flat sten vid strandkanten så undrar jag vad som står egentligen på spel ?

Jag har då aldrig lyckas få min gasbrännare i Trangiaköket att skicka glödhoppor mot himlen, än mindre få sten att brinna.

Som sagt, man kan behöva vara försiktigare i vissa lägen men man behöver heller inte överdriva riskerna.

Senast ändrad:
Här kommer ett bra tips till alla oroliga:

Det bästa man kan göra för att minska brandrisken i samband med sommarens fjälltur är inte att lämna gasköket hemma, utan det är att låta bli att ta tåget till fjällen. 👍

Inga problem att leva på mackor, nötter och torrmjölk en vecka. Nidon har gått upp mycket i pris bara såg jag. 89:- på willys mot 69 sist jag köpte. Kaffe saknar man ju, men kan ju va bra med en veckas avgiftning också.

Tyckte det var rätt skönt det året man fick avstå köket helt på turen pga förbudet. Man fick va kreativ och det är kul. Blev många wraps.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 40
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg