Jag funderar på om man har sett några fall när ett friluftskök verkligen startat en skogsbrand. Jag tänker att de möjliga fallen är om man ställer det på ett synnerligen brännbart underlag som torrt gräs som börjar brinna av värmen eller om man är extremt klumpig och välter det. I det första fallet tänker jag att man märker det snabbt och kan släcka lite snabbt, i det andra fallet skulle man kunna tänka sig att en utvält full brinnande spritbrännare skulle kunna orsaka en brand som man själv kanske inte klarar att släcka, men hur ofta välter man ett kök? Jag har aldrig hört talas om det faktiskt. En lägereld däremot, det är lätt att det slår gnistor och blåser det sedan upp så kan det bli lite otrevligt. Om man inte släcker tillräckligt kan den dessutom flamma upp när ingen är närvarande.
Det är ju ofta inte möjligt att hitta brandorsaken, men om det var ett kök borde man i alla fall vid de bränder som man lyckas släcka i ett tidigt skede hitta resterna av köket.
Tyvärr finns det dessutom allt för många som inte har något eldvett överhuvudtaget. Två gånger har jag kommit till en eldstad med en brinnande övergiven eld. I det enda fallet kom vi fram till ett vindskydd som vi hade tänkt övernatta i, och då var det ju bara att svära över idioterna som lämnat elden och mata på mer ved, men om vi inte kommit och tagit hand om elden och det blåst upp? I det andra fallet var det så blött runt om kring att stigar förvandlats till bäckar, så elden hade omöjligen kunnat sprida sig från eldstaden, så jag blev mer arg än orolig.
Jag vänder mig lite mot er som tycker att det är så självklart att klara sig utan kök i samband med friluftsliv. Om man övernattar ute och är i väg mer än ett dygn betyder det ju kall mat och då blir det ju mer av en späkning, även om man naturligtvis kan överleva på uppblötta havregryn. I fjällen ser jag dessutom köket som en del av säkerhetsutrusningen som ger möjlighet att få upp värmen om något inträffar. Det är ju inte heller osannolikt att man får snö i fjällen fast det i kommunen eller länet i övrigt kanske är befogat med eldningsförbud.
Ett totalt eldningsförbud skrämmer säkert också bort alla under pandemin nyblivna friluftsentusiaster, vilket säkert skulle glädja en del på det här forumet.