Det är faktiskt konstigt att de inte nämner kaminer. Eller rökning. Tycker infon ofta är väldigt dåligt formulerad. Man måste utgå från att en del inte är så klipska och kunniga som vi här på forumet.
Där jag bor (Uppsala län) infördes totalt eldninsförbud på eftermiddagen. Man räknar upp en rad saker man inte får använda utomhus. T.ex. värmeljus. Mindre smart person kan ju faktiskt tro att det som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet och tänka att jaha, då tar jag väl ett vanligt ljus då. Så mycket enklare och tydligare att skriva att inga former av ljus är tillåtna.
Bland tillåtna saker räknar man upp våffeljärn, smörgåsgrill och elgrill. Gud vad synd att man tydligen inte får använda kokplatta! Varför inte helt enkelt säga att eldrivna attiraljer är OK?
Tidigare har ju detta med friluftskök varit luddigt, men åtminstone det är tydligt och klart nu, i.v.f. här i länet.
Har för mig att jag läste om något län som hade förbjudet kök i skog och mark som har öppen låga, avger gnistor eller avger värme - det senare borde omfatta även värmepåsar som en del här tyck varit tilåtna då friluftskök varit förbjudet.
Jag rekommenderar ingetdera just nu, inte ens utomhus på egna tomten.
/Patrik