Elcyklar

På väg till jobbet häromdagen blev jag omkörd av en tjej på en damcykel som ledigt trampande susade om mig i uppförsbackarna. Det tog några sekunder innan polleten trillade ner, hon hade en eldriven cykel.

Och igår kom det reklam "Elcyklarna har kommit för att stanna". En märklig slogan!

Hursomhelst - har någon här på Utsidan testat dessa cyklar? Laddas batterierna i nerförsbacken eller i väggurtag?
 
Än så länge får man ladda i vägguttaget, men det finns dom som laddar så fort motorn inte driver men det räcker inte för att ladda upp ordentligt. Trevliga när man vardagscyklar eller har lite last med sig, backarna blir inte så jobbiga. Men sen beror det ju på hur fort man cyklar också, elcykel stänger av motorn vid 25km/h och det väger en del extra.
 
På väg till jobbet häromdagen blev jag omkörd av en tjej på en damcykel som ledigt trampande susade om mig i uppförsbackarna. Det tog några sekunder innan polleten trillade ner, hon hade en eldriven cykel.

Och igår kom det reklam "Elcyklarna har kommit för att stanna". En märklig slogan!

Hursomhelst - har någon här på Utsidan testat dessa cyklar? Laddas batterierna i nerförsbacken eller i väggurtag?

Vem vill ha en cykel som stannar?! :)
Ser själv fram mot en recension!

/Peter
 
Uppför

skall alltid allt lyftas, med eller utan motor......
Men efter att ha bärgat hem ett antal urladdade elcyklar har inte min aptit efter en egen vuxit.....
 
Det kunde väl finnas batteripackar att byta sin urladdade mot en ny till liten ladd/service kostnad på alla ställen på stan, mackar,kiosker etc,ungefär som det förr fanns sådana där frysklampar man bytte till kylväskans upptinade klampar.

Batterianslutningen kunde göras av typ snabbkoppling, så när man trycker dit batteriet så är det inkopplat.

Inbillar mig att fler skulle "cykla" om det funkade så, det är väl iaf bättre än att ta bilen de gångerna.
 
Det kunde väl finnas batteripackar att byta sin urladdade mot en ny till liten ladd/service kostnad på alla ställen på stan, mackar,kiosker etc,ungefär som det förr fanns sådana där frysklampar man bytte till kylväskans upptinade klampar.

Batterianslutningen kunde göras av typ snabbkoppling, så när man trycker dit batteriet så är det inkopplat.

Inbillar mig att fler skulle "cykla" om det funkade så, det är väl iaf bättre än att ta bilen de gångerna.

Batterierna har oftast snabbkoppling så man kan ta med dom in och ladda dom, man alla tillverkare har sina egen storlek och kopplingstyp så något bytes system ser ut att ligga långt fram i tiden. Men man bör väl hinna ladda över natten, hur många cyklar mer än 50-60km om dagen?
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg