Andreas, du har vissa poänger i det du skriver. Naturligtvis är det billigare att göra allt i egen regi. Men dock har vi alla olika förutsättningar när vi reser och dessutom kan dessa förutsättningar variera från resa till resa. Personligen har jag valt att åka med en svensk researrangör denna gång bland annat för:
Att jag förhoppningsvis kan knyta kontakter med andra trevliga svenskar för nya resor i framtiden.
Att jag själv ska slippa så mycket av "pappersarbetet" (visum,tillstånd,biljetter etc)som möjligt.
Att jag till viss del vill känna den "trygghet" en guide och en reseledare ger mig, dels genom att jag aldrig varit i Ryssland och delvis eftersom mina egna alpina erfarenheter är något begränsade.
Att researangören använder sig av lokala guider, vilket, enligt min egen erfarenhet, nästan alltid ger en djupare förståelse av resemålet.
Slutligen vill jag bara kort kommentera tidsaspekten. 2003 var jag nere i Afrika och besteg Kilimanjaro (som är något högre än Elbrus) på betydligt kortare tid än den tid Swedish Ascents planerar i sitt program om Elbrus. Om man bortser från toppdagen på Kilimandjaro (som var för jävlig), hade jag en underbar vandring upp mot "Afrikas tak". Därför är jag övertygad om att en 12 dagars resa till Elbrus kommer visa sig minst lika bra, trots att tiden även där är något tight.
Ps
et var en häftig hemsida du hade Andreas. Hoppas du uppdaterar den snart. Lycka till med ditt 7-summits projekt!
Mvh/Fredrik