Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vi är 2 killar som planerar en tur till Elbrus i sommar. Vi tänker åka själva men ordnar papper genom ett företag.
Vi undrar om det finns fler som är intreserade?
Vi planerar att sticka i Juli/Augusti men är flexibla. Du bör ha bra kondition och vilja. Priset vet vi inte riktigt då vi åker själva men räkna med en 6-7000:- för resa och papper.
Ett litet tips, åk tidigare typ apr-maj det är bättre med snö och inte lika blött och skitigt då. Vänd er till http://www.pilgrim-tours.com/index.shtml för hjälp med visum och börja i god tid, förslagsvis redan nu då det kan ta ett tag att få visum.
Jag skulle eventuellt kunna vara intresserad också beroende på när ni åker! Skall upp på kilimanjaro i augusti. Har dock ingen erfarenhet av isklättring eller tekniskklättring så kanske skall man avvakta lite med ett berg som Elbrus?
Hej!
Jag är också intresserad i Elbrus i sommar.
Har preliminärt tänkt start ca 1 juli.
Jag ser att alla turoperatörer som jag hittat envisas med att ta lift en lång strecka. Själv skulle jag föredra att gå hela vägen. Om ni är flära som tänker som jag, och vi samordnar oss lite så går det säkert att övertala dom.
Är det någon som har erfarenhet av eller vet nåt om hur den första biten är att gå?
Jo, det har jag gjort en gång och jag kan rekommendera det för att undvika höjdproblem. Det finns en sorts jeep-väg uppför berget. När jag gick var det sen säsong (september/oktober) och det kom nysnö. Räkna dock med en hel del sten och grus - dock inte så illa som det låter.
Vi stannade två ggr på vägen upp innan översta tältplatsen ovanför Priut II.
På vägen ner tog vi liften eftersom vägen upp hade blockerats av fallande sten. Kanske åskan och
nederbörden fick den ruttna klippan att falla ihop?
Tack IslandTraveller!
Satsar definitivt på att gå istället för att åka lift.
Jag har bestämt mig för att åka med Pilgrim på 11-dagarsturen 21/6-1/7.
Det går bra flighter från Göteborg via Köbpenhavn som gör att jag slipper några övernattingar på vägen. Hotel och taxi är tydligen rätt dyrt om en fastnar i Moskva.
Är det flera som tänker åka på denna pilgrimturen?