Ekerbrott

Re: Vem i Stockholm...

torpet; sa:
...bygger bra hjul till ett hyfsat pris? Jag har inte Thures självförtroende.
T

ECI i Björkhagen har byggt några hjul åt mig som fungerat bra under något 1000-tal mil tills fälgen slitits ut. Men resultatet beror säkert på dels vem som bygger och hur lång tid vederbörande tar på sig.

Hälsningar Thure
 
Re: Var köper man ekertensiometer?

thureb; sa:
Var köper man / lånar ekertensiometer i Stockholmstrakten?

Vad kostar kalaset?

Thure

Enklast är nog att beställa hem någon av DT:s ekertensiometrar (Hallmas är väl generalagent för DT?)eller Hozan (jag tror Duells fortfarande har dem). Hozans modell kostade runt 3000-3500 kr när jag köpte den för nnågra år sedan, och jag tror att DT analoga ligger på ungefär samma pris. Räkna med ca 2 månaders väntetid om du inte vill betala extra.

Annars finns ju också Wheelsmith ekertensiometer, som dessvärre får beställas från USA. Har någon ett ärende till USA (t.ex. en konferens...) kan man slipa både frakt, tull och svensk moms.... Priset i USA ligger 100-150 USD. Mer info på http://www.wheelsmith.com och de är förrästen intresserade av en svensk generalagent. Jag brukar köra med wheelsmith då den är enkel och behändig, om än inte den mest exakta ekertensiometern på marknaden.

Tyvärr är det nog svårt att låna en ekertensiometer då de är så sällsynta, både i stockholm och i resten av Sverige.

/Niklas
 
Re: Vem i Stockholm...

torpet; sa:
...bygger bra hjul till ett hyfsat pris? Jag har inte Thures självförtroende.
T

Skapa dig bra självförtroende genom att skaffa grejor och öva dig bygga hjul. Jag hade inte världens bästa självförtroende när det gällde hjulbyggen i början, speciellt inte när jag gjorde några fel som en cykelhandlare fick rätta till. Men det var ack så lärande och bl.a. så ligger bl.a. dessa erfarenheter och min kunskap till grund för mina idag självsäkra påståenden om hjul.

/Niklas
 
Skruva själv

Köpte nyligen en begagnad racer, och upptäckte att hjulen var ganska skeva. Investerade då i ett billigt riktställ (400 kr) och började bearbeta hjulen enligt instruktionerna på Niklas utmärkta hemsida. Det blev många timmars skruvande, klämmande och plonkande, men till slut fick jag till dem så att de slog mindre än 0,3 mm i sidled och mindre än 0,2 mm i höjdled. Godkänt?

Samtidigt skall man ju hålla ekerspänningen så lika som möjligt på alla ekrar. Jag var lite missnöjd när några av ekrarna avgav en ton som avvek över ett halvt tonsteg från de övriga. Fick då idén att kolla hur det lät på mina MTB-hjul. De är visserligen fabriksbyggda, men har aldrig gått sönder och har hållit sig ganska raka ända sedan jag köpte hojen för snart tre år sedan. Det lät ungefär som signaturen till "Dagens eko"... Då tänkte jag att mina halva tonsteg kanske inte var så farliga i alla fall.

Jag tycker att det verkar lätt att spänna alla ekrar till samma spänning genom att lyssna på deras ton. Eller är inte tonhöjden direkt proportionell mot spänningen? Det räcker ju med att spänna 1/8 varv eller så så hör man hur tonen ändras. Värre är det att få kläm på den totala ekerspänningen. Jättesvårt att veta om man har ekrarana för löst eller för hårt.

Hjulskruvaren Peter


[Ändrat av Pask 2002-01-14 kl 15:04]
 
Re: Skruva själv

Pask; sa:
Jag tycker att det verkar lätt att spänna alla ekrar till samma spänning genom att lyssna på deras ton. Eller är inte tonhöjden direkt proportionell mot spänningen? Det räcker ju med att spänna 1/8 varv eller så så hör man hur tonen ändras. Värre är det att få kläm på den totala ekerspänningen. Jättesvårt att veta om man har ekrarana för löst eller för hårt.

Hjulskruvaren Peter


[Ändrat av Pask 2002-01-14 kl 15:04]

Mja, tonen är inte direkt proportionellt mot spänningen. Frekvensen är exponentiell poportionerlig mot tonen, men frekvensen är också direkt proportinellt mot ekerspänningen i kvadrat. Sambandet mellan ton, frekvens och ekerspänning finns numera utförligt förklarad på min hjulsida, samt på http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm med vetenskaplig förklaring på http://www.bikexprt.com/bicycle/pitcheqn.htm

/Niklas
 
Ploink

OK, inte direkt proportionell, men i alla fall proportionell. Det jag menade var att man borde kunna höra vilken spänning ekern har ganska så exakt genom att lyssna på tonen.

John S Allen skriver på sin sida:

"Check musical pitch all around a wheel. In a new wheel with a good, lightweight rim, it should not vary from the optimum pitch by more than a musical semitone or two (one or two steps of the pitch pipe) up or down."

Om vi utgår ifrån att ekrarna han näst intill exakt samma diameter och längd, så borde man ju kunna justera den relativa spänningen (ekrar emellan) mycket bra bara genom att lyssna på tonen. Eller?

Peter
 
Re: Ploink

Pask; sa:
Om vi utgår ifrån att ekrarna han näst intill exakt samma diameter och längd, så borde man ju kunna justera den relativa spänningen (ekrar emellan) mycket bra bara genom att lyssna på tonen. Eller?

Peter

Jäpp, den RELATIVA ekerspänningn alltså, INTE den ABSOLUTA ekerspänningen, som bäst mäts med en ekertensiometer. Båda parametrarna får nog sägas vara ungefär lika viktiga för att uppnå ett problemfritt hjul.
 
Ekernipplar

När vi nu är inne på det här med hjulens hållbarhet:

Har en MTB som jag byggt om till touringcykel. Bakhjulet har LX-nav, 1,8 mm ekrar och Mavic-fälg (minns ej modellen). Ekrarna har aldrig gått av, men det smäller en ekernippel då och då. Till saken hör att nipplarna är av aluminium.

Nu när jag har ett riktställ funderar jag på att rikta hjulet själv och jämna ut ekerspänningen så mycket som möjligt. Räcker det för att nipplarna skall hålla? Eller är det lika bra att byta alla nipplar till något mer hållbart, t ex mässing? Det skulle ju innebära lite jobb (typ en ombyggnad av hela hjulet). Samtidigt vill man ju ha ett starkt hjul på en touringcykel. Hur ska jag göra?

Peter
 
Mässingsnipplar är hållbarare

Mässingsnipplar är tveklöst mer hållbara än aluminiummipplar! Vill du ha ett bekymmerslöst hjul bör du nog byta ut dina aluminiumnipplar till mässingsnipplar.

Byter du en nippel i taget och spänner upp ekern, slipper du att bygga om hjulet från grunden. Fast å andra sidan kan du passa på att byta fälg och ekrar innan de blir utmattade, så slipper du problem "on the road". Tänk bara på att du måste ha samma fälgmodell på den nya modellen som den gamla modellen (eller egentligen samma effektiva fälgdiameter på den nya fälgen som den gamla hade).

/Niklas

/Niklas
 
Re: Mässingsnipplar är hållbarare

Ingen annan vågar visst sticka ut näsan när Niklas är inne på sitt specialområde. Hur som helst så är jag tacksam för svaren!

niking; sa:
Mässingsnipplar är tveklöst mer hållbara än aluminiummipplar! Vill du ha ett bekymmerslöst hjul bör du nog byta ut dina aluminiumnipplar till mässingsnipplar.

Det blir nog till att byta rubbet mot mässing. När man nu ska få tid till det...

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thorn 26-grams kransavdragare vid ekerbrott Långcykling 5

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg