eka med 4hk?

Hur tror ni det går med 2pers och en 4hk motor på en eka på göta kanal från göteborg till vänern?
Hur lång tid?
Funkar det överhuvudtaget?

Kanske lite fel forum att få svar på den saken men jag förstår inte ens problemet, varför skulle det inte gå?

Det handlar om att åka motsröms i Göta älv, så frågan är hur stark strömmen är där? Men jag tror inte att det bör vara något problem.

Normal fart

En eka med 4 hk snurra och två pers borde ju kunna hålla runt 5 knop - dvs den fart som är tillåten i själva Göta Kanal.

I Göta älv/Trolhätte kanal är strömmen i regel runt 1 knop, bara stundtals (vid kröken vid Göta osv) lite högre. Alltså en fördröjning med 20%, knappast ohanterligt.

Trollhätte Kanal är 82 km, dvs 44 sjömil, dvs 11 timmar i fyra knop.

Göta Kanal är 190,5 km, dvs 103 sjömil, dvs 20,6 timmar i fem knop.

I praktiken, räkna två dagar för Trollhätte kanal, två dagar för Vänern, fem-sju dagar (beroende på trafik och säsong) för själva Göta kanal inkl Vättern.

hälsningar
Jens

Tack Jens för det utomordentliga svaret:)
det va nog trollhätte kanal jag menade då,trodde det hette göta kanal ner till göteborg oxå?
det blir ju perfekt då med två dagar dit och två dagar hem,
Tack igen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg