Hejsan,
vad är era ansikte och officiella regleringen om användning av ej-STF-stugor i Sarek (och annanstans)?
Men hur står det till med att använda nödveden i raststugor eller att sova i de?
Är det okej pga daligt väder, att torka sina kläder, att laga mat?
Är det också okej om de är en fast beståndsdel av turplaneringen!?
Och hur är det med ej-STF-stugor/vindskyddar?
Jag lärdes att svarta kvadrater och trekanter på fjällkartan är privat (mestadels samisk) och får bara användas om man har tillåtelse/inbjudning av ägaren).
Finns det skillnader mellan t.ex. Mikkastugan, Pielastugan och nån annan renvaktarstuga?
Är det okej att sova i de (när de är stängd!?) i nödfall?
Är det okej om man tar med sitt skräp, städar stugan, revoverar lite så att man lämnar den i en bättre tillstånd?
Varför finns stugor mitt i Sarek?
Vad är tillåten, vad är förbjuden och vad kan göras ibland (av bara lite folk) och hur skulle man publicera en (eventuellt inofficiell/olaglig) användning över nättet?
vad är era ansikte och officiella regleringen om användning av ej-STF-stugor i Sarek (och annanstans)?
- Visst får man laga mat och sova på STF-stugor (violetta kvadrater på fjällkartan), när man har betalt avgiften.
- och man får ta en paus i raststugor och vindskyddar (violetta trekanter på fjällkartan) utan avgift.
Men hur står det till med att använda nödveden i raststugor eller att sova i de?
Är det okej pga daligt väder, att torka sina kläder, att laga mat?
Och hur är det med ej-STF-stugor/vindskyddar?
Jag lärdes att svarta kvadrater och trekanter på fjällkartan är privat (mestadels samisk) och får bara användas om man har tillåtelse/inbjudning av ägaren).
Finns det skillnader mellan t.ex. Mikkastugan, Pielastugan och nån annan renvaktarstuga?
Är det okej att sova i de (när de är stängd!?) i nödfall?
Är det okej om man tar med sitt skräp, städar stugan, revoverar lite så att man lämnar den i en bättre tillstånd?
Varför finns stugor mitt i Sarek?
Vad är tillåten, vad är förbjuden och vad kan göras ibland (av bara lite folk) och hur skulle man publicera en (eventuellt inofficiell/olaglig) användning över nättet?