Fler detaljer
För att lägga till lite mer information i grytan:
Enligt diverse uppgifter på nätet är det så, att Garmins mottagare prioriterar korrigerade satelliter i PVT-beräkningen, om sådana satelliter alls finns att tillgå. Det kan alltså innebära att en icke korrigerad positionsberäkning, baserad på "många" satelliter, för en tid byts ut mot en, förvisso korrigerad, men beräkning baserad på färre (i extremfallet bara fyra) satelliter.
Speciellt om dessa fyra satelliter råka ge ett dåligt (högt) DOP-värde, kan det klart göra att den uppskattade onoggrannheten skenar iväg en stund, innan fler korrigeringar hunnit tas emot.
En annan sak som man lätt kan se, om man använder Egnos ett tag, är att när man haft en situation med åtskilliga 'D' (jag har en Vista) i satelliternas signalstaplar, då kryper EPE neråt. Jag har tidigare som bäst sett 4 meter (uppe på ett berg). Med Egnos har jag sett 2 meter, utan att vara speciellt högt uppe. Men, när man tappar bort signalen från #33 och/eller #44, så att 'D'-symbolerna försvinner, då ligger den uppskattade noggrannheten kvar på 2 - 3 meter en god stund, innan den återvänder till det vanligare 6 - 10 meter.
För övrigt är det så just nu, att både #33 och #44 sänder korrektioner, men bara #33 kan användas som ytterligare en satellit att beräkna positionen från.
De satelliter som utnyttjas för GPS sänder alltid en bra bit under brusnivån. Det är en delikat matematisk övning som pågår i mottagaren för att sortera ut vad som är information och vad som är (kraftigare) sus i det som tas emot. Därför är dataöverföringshastigheten också såpass långsam som den är, bara 50 bitar/sekund. Detta bidrar i sin tur till att det inte är så lätt att få in korrektionsdata om man rör sig i delvis, ur mottagningssynpunkt, blockerade områden.
Jag har ingen uppgift om uteffekten för de signaler som ingår i Egnos, men de satelliterna befinner sig i alla fall nästan dubbelt så långt från jorden som de vanliga GPS-satelliterna, och dessutom på ganska låg elevation, sett från våra breddgrader.
Av det lilla jag hunnit testa så långt, verkade det vara märkbart enklare att behålla en Egnos-korrigerad positionsbestämning i Cornwall i förra veckan än vad det är här hemma.
Anders