Egna konstruktioner?

Sittbrunnsfickor

Jag har tillverkat sittbrunnsfickor(ingen egen uppfinning), perfekt för småsaker ,fickorna sitter fast i höjd med ryggstödet och sträcker sig ca 0,6m frammåt själva fickan är ca 0,5x0,2 m och fäst med remmar i fram och bakkant. De sitter inte så att knäna tar i.
I ovankant finns en dragkedja,tyget kan vara någon belagd väv (yttertältsväv) instickslås i remändarna gör att fickan kan tas ut och användas som "midjeväska".

"Hållare" för kanotvagn

Även om kanotvagnen är ihopfällbar så är den knölig att stuva i och ur packluckan. Den används ju heller inte så ofta på en tur så jag vill helst bli av med den under själva paddlingen.

Jag har tagit en mycket låg plastback med hål i botten och anpassat fästanordningar för kanotvagnens delar och däcksfästena. Kanotvagnens delar fästs i backen för att få så låg höjd på hållaren som möjligt. När jag ska in i aktre luckan så krokar jag av hållaren och lyfter bort den på 10 s.

/Tommy

Paddelflottör..

Ny variant av paddelflottör:
1 st fender från Biltema, ca 55 spänn
1 st "fendersskydd" från Biltema, ca 75 spänn

Fendern instoppad i skyddet. Fenderskyddet hopknutet helt i ena änden, andra änden öppen och kompletterad med snörlås. ( Jag har en paddel typ lite längre och smalare blad med ungefär samma profil som fendern, skulle förmodligen inte funka lika bra med en "normalpaddel" )
Fendern får plats bakom sitsen i kajaken. Om man går runt plockar man fram den ( fendern alltså ) och kör in paddelbladet i "påsen" med fendern och drar till snörlåset. Och vips har man flottören klar....
Men OBS! JAG HAR INTE TESTAT DEN I VATTNET ÄNNU ;-)

Men jag tror att den här lösningen har betydligt större lyftkraft än den klassiska "liggunderlags-lösningen".

Jag är lite inspirerad av Derek Hutchinson

Fäste för ballast enligt hans ide´, använder dock rostfritt stål i min ballast istället för bly (en kostnadsfråga).
Bogserlina. Är dock inte nöjd med min förvaringspåse för linan och bältet.
Kompassfäste, utan att borra hål i däcket.
Övriga grejer:
Takräckshållare specialanpassad för min kajak.
Fler däckslinor på akterdäck + gummikord för lättare fäste av reservpaddel, paddelflottör och pump.
2 st korta extra stroppar på kapellet, att stoppa in tummarna i så att kapellet är lättare få på och av.
Smala packpåsar för tältet för att passa på var sida om skeddaboxen. En påse för yttertältet, en för innertältet (amerikanskt tält) och påse för tältbågarna. Packpåsarna där dock svårpackade, ska göra nya med större diameter och med kompressionsremmar.
Flaggor av fallskärmsduk för utstickande last, vid transport av kajaken på bilen. Flaggorna blev inte heller så bra, då jag då inte hade lärt mig de ”knep” som krävs för att hantera fallskärmsduk.

Det finns bilder på några av mina egentillverkade grejer på min hemsida http://home.swipnet.se/brune under rubrikerna ”Kanot” och ”Tillverka egna saker”

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekke Montera egna dackslinor? Paddling allmänt 2
jaketoad Göra egna pogisar Paddling allmänt 2
Ottoan Kanotfiske+egena konstruktioner Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg