egna kartor i pda

gundj; sa:
Spara utklippet ur Kartex i Tiff-format, öppna bilden i ett bildbehandlingsprogram och spara den som jpg om nu ditt kartprogram kan hantera det, bmp bli ju onödigt stora filer.
Kalibrera som vanligt och så borde det funka.
Jag har gjort så för bilder till CziCE utan bekymmer, fast där får man lägga steget att konvertera till ozf oxå.

Var får man tag i lämplig version av Kartex?

3.0 följer med äldre versioner av Sverigekartan som du kan köpa för en billig peng i bokhandeln, nyare versioner har Kartex 4 som jag inte vet så mycket om.
Även i Gröna/Blå Kartan av senare datum ligger Kartex med.

Jag får väl gräva fram mitt gamla ex av Sverigekartan. Den ligger nog på i huset på Öland dock. Fungerar version 3 föär ändamålet?

Endast Kartex 3

jonasolof; sa:
Var får man tag i lämplig version av Kartex?

Observera att Kartex 4 och 5 inte tillåter export till TIF alls och att Kartex 3 är begränsat till ca 10 Mb. Klippa och klistra kan man ju dock alltid roa sig med, men det kan vara tidsödande om man t ex skall göra en hel läns-CD från Gröna kartan.

Liten sammanfattning

- Lantmäteriets priprietära kartformat heter .rik
- .bmp .gif .jpg och .tif är vanligt förekommande bildformat.
- Konvertering mellan olika bildformat kan ske med bildbehandlingsprogram t ex Photoshop, Paintshop Pro och i viss mån i Paint (som följer med Windows)
- Lantmäteriets egna program för att öppna formatet .rik heter Kartex.
- Kartprogrammen Fugawi i svensk version kan öppna .rik.
- Kartprogrammet OziExplorer har en tilläggsmodul som kan öppna .rik
- Kartex 3.05 kan exportera .rik till .tif med en övre storleksbegränsning
- Kartex 4 och Kartex 5 kan bara exportera .rik till Windows klippbok, ej till .tif
- Fugawi kan exportera .rik till Windows klippbok.
- OziExplorer kan ej exportera .rik pga licensskäl.
- På http://www.utsidan.se/gps/tools/index.htm kan du ladda hem ett Excel-ark som hjälper dig att skapa kalibreringsfiler till dina TIF-exporter från Kartex 3.05. Kalibreringsfilerna kan användas för automatisk kalibrering av TIF-filerna i OziExplorer.

Bra sammanfattning

Tycker att Per gjort en bra sammanfattning av läget. Sen må man ha vilken uppfattning som helst av Lantmäteriets roll.

Min är att Lantmäteriet misstolkar sin roll och till varje pris vill pungslå oss enskilda konsumenter istället för att göra som i många andra länder där kartmyndigheter väljer att underlätta för enskilda att använda vår skattefinansierade kartskatt så att alla kan ha glädje av den utan dessa ohemula priser.

Bra sammanfattning

Håller med Ola om att min namne gjort en bra sammanfattning, men måste i sammanhanget åter beklaga att Kartex till skillnad mot alla andra program jag känner till blir sämre för varje uppgradering.

När jag uppgraderade från Kartex 3.05 till 4.0 så hade jag i likhet med dom flesta andra förväntat mig att gränsen på 10 MB vid urklipp skulle vara borttagen (allmänt kundönskemål) eller åtminstone vara ändrad till 250 MB. Men så var inte fallet, utan urklipp till .tiff och .bmp var i stället helt sonika borta. Vilka kunder hade önskat sig detta ?.

I Kartex 4.0 hade man i stället lagt till en del ritverktyg som i mitt tycke verkar vara till för barn som inte kommit upp till skolåldern. Är dessa ritverktyg verkligen ett stort kundönskemål ?. För att strula till det ännu mer kan man inte ha Kartex 3.05 och Kartex 4.0 vara installerad samtidigt på (samma partition) i datorn.

I OziExplorer är det inget som hindrar att man har flera versioner av programmet installerat samtidigt, till och med på samma partition. Som Ola Hellström skrev finns det en anledning att ha kvar version 3.85, för att det fram till denna går att använda BSB kort på ett sätt som senare försvann. Men denna anledning var inte ett påfund från Des på OziExplorer utan ett krav från licensinnehavaren av BSB formatet.

Kartex 4.0 delar helt omotiverat upp en trackfil från GPSen i ett antal småbitar, ibland med endast en eller 2 trackpunkter. Det kan knappat vara ett kundönskemål att man gjort på detta viset.

Vid uppgradering från Kartex 4.0 till 4.0.1.17 så slutade Kartex att känna igen min Garmin 12CX när jag för över ”tracken” från GPSen till datorn. Men det funkar i alla fall trots detta fortfarande även blir en massa småsnuttar av trackfilen.

När jag skulle uppgradera från 4.0.1.17 till Kartex 5 så vägrade Kartex detta för jag också hade Kartex 3.05 installerad.

I förra veckan så köpte jag en Garmin 60C och när jag provade den med Kartex 4.0.1.17 så lyckades jag inte föra över trackfilen från GPSen till Kartex (trots att jag provade med en del olika GPS alternativ i inställningar).

Så jag provade med Kartex 3.05 (med uppgradering för eTrex ) men inte heller den versionen vill kommunicera med min Garmin 60C. Så jag provade med min ursprungliga Kartex 3.05 version (inställd på Garmin 12XL) och märkligt nog så funkar då kommunikationen mellan GPSen och Kartex, och Kartex vet att jag har en Garmin 60C och vilken programrevision det är i GPSen.

Så min slutsats är att ju äldre Kartex version desto bättre. För det är väl knappast att hoppas på att det i Kartex åter ska gå att klippa ut bitar (helst utan 10 MB spärren) och spara .tiff och .bmp. När kan man förvänta sig att Kartex fullt ut (USB stöd mm) ska stödja succén Garmin 60C ?

Per Brune

(K)lantmäteriet

- Svaga ägare
- Svagt utövat ledarskap
- Andras pengar

Ingredienserna till en tveksam verksamhet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
ajn Egna kartor i IPhone Navigering 4
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
Daddy longlegs Göra egna kartor till garmin... Navigering 1
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
hoxel Göra egna kartor (GARMIN) Navigering 14
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
tomassan Göra egna kartor Navigering 17
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
NickeX Egna objekt och kartor till gps:n Navigering 1
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
wellington Göra egna kartor till Vista Navigering 1
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
stavik Egna kartor i Etrex? Navigering 1
has28 Göra egna kartor till Vista. Navigering 7
has28 Egna kartor. Navigering 0
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
NAB Egna djupkartor Navigering 5
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
Store Färdiga eller egna namndatabaser i OziExplorer Navigering 4
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg