Egen vandringsstav - hur ska björken torka ?

Hur menar du med att borra in en metallstav Skogsbaronen ? Eller tja, jag förstår nog hur du menar. Borra ett hål och pressa in en metallstav med lim runt ? Men hur förhindrar detta slitage ? Borde det inte snarare öka risken för sprickor runt staven ?

Mvh // Johannes

Erfarenhetsmässigt vill jag påstå att det som händer med en icke-förstärkt stav är just "svampning". Svampningen leder till att fibrerna luckras isär och så småningom nöts de av.
Om det sitter en metallstav i mitten borde svampningen undvikas. Det finns naturligtvis risk för att staven nöts på sidorna, men denna nötning borde bli ganska liten.

Jag tror dock att en metallstav skulle kunna fungera mycket bra. Allt är ju en fråga om arbetsmängd och utseende. En metallstav syns inte, men fungerar nog litet sämre än utanpåliggande lösningar.

Du har nog vänt på historien. Färsk björk kan man elda på vintern. Mer precis: om det är kallare än -10 grader. Brukar vara ett sådant där fint tips i överlevnadsböcker mm.
Å andra sidan går det bra att elda färsk björk om sommaren också. Det går att elda alla trädslag utom färsk tall i princip, bara man gör rätt =)
.

Tänkte vinter men skrev sommar. Freudianskt?

Thure

Doppskor har brukats i 100-tals år alla är utanpåliggande även mordernare av gummi och plast. Det finns det säkert goda praktiska skäl till. KISS gäller nog även här.

gran

Tror egentligen gran skulle vara ett bättre alternativ. Som alltid gäller väl att det torkar långsamt i skugga. Vet inte ver jag fått det ifrån men har hört att man kan lägga stycket som skall torka i saltlösning en stund (kanske över en natt, eller så) innan torkningen. man brukar härda spetsat i trä genom att sveda dessa i eld, vilket i så fall skulle förbättra slytstyrkan. Det jag förstått om gran är att när den torkat är den lätt och cellerna sluter sig så de inte tar in vatten, samt att den är väldigt stark.
//Ubbe

Det jag förstått om gran är att när den torkat är den lätt och cellerna sluter sig så de inte tar in vatten, samt att den är väldigt stark.
//Ubbe

Stämmer bra det.
Det är de s.k. gårds-porerna som stängs, och då tar sig inget vatten (vätskor) in. Av denna anledning kan man inte tryckimpregnera gran.

Björkstav

Mina björkstavar har hållit många år. Jag tar en lagom lång och grov samt rak björk på hösten. Skalar och låter den torka i garaget över vintern. Hyfsar sedan till den med kniv på våren. så att den känns bra i höger hand och balanserar väl. Doppar den smalare nederändan i t.ex Owatrol och bestryker hela staven några gånger. Då blir den riktigt snygg och jag inbillar mig att behandlingen håller staven lätt och extra vattentålig. Jag använder staven mest för balansens skull och som känselspröt och som min tredje stödpunkt när jag vadar.
Det har aldrig varit problem att ta med staven på tåg, buss, helikopter eller flygplan.
Funderar ändå över att i stället skaffa ett par justerbara vandringsstavar..

Tänkte skriva detta direkt när tråden startades men eftersom det efterfrågades just metoder för björk lät jag bli. I princip alla jag känner gör sina vandringsstavar av En och jag har själv haft en vandringsstav som hängt med flera veckor om året i ett par decennier.

Torka långsamt och där funkar ett garage, kall källare eller kanske på vinden bäst.

Ja en är fantastiskt fint material tycker jag, asp har jag ingen erfarenhet av. Mina två björkstavar står nu i hobbyrummet och torkar, den ena känns betydligt lättare än den andra trots i princip exakt samma storlek.

Själv är jag en "tjocka-änden-ner" användare :) Vad är ni ?

Mvh // Johannes

Har gjort en i Hassel under veckan med en Y-klyka i toppen.

Hassel är starkt och segt och lätt, de är också ofta långa och smala vilket gör dem till lämpliga som vandringsstavar. Y-klykan var ett tips och är tanken att ge stöd för kikare/kamera skulle också fungera som skjutstöd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6
eyck Vandringsstav Gör det själv 2
Grönblad tarp -Kolfiberrör istället för vandringsstav Gör det själv 15
hobbit Att sko en vandringsstav Gör det själv 10
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
CptChernobyl CptChernobyl ska sy vadarpåsar! Gör det själv 7
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
JEzus Vad ska jag sy med? Gör det själv 5
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
eyck Knep när kraftiga tyger & sömmar ska sys Gör det själv 0
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg