Efterrätter i vildmark

Pulverpannacotta med bärsås alternativt "fruktkompott". Lyxigt så det förslår! Kräver att man är på samma plats ett antal timmar, så det funkar bäst om man har vilodag, eller basläger.
 
Jag åt alldeles nyss hallonmousse i Tiveden. Alldeles utmärkt efterrätt. Hittade den bland pulverefterrätterna på ICA, fanns massor att välja mellan. Men jag skulle nog hellre göra nånting själv.
 
Flera efterrättsrecept här kräver ägg och då kommer min fråga: Ägg i varm ryggsäck på vandring? Låter inte som någon smart idé, eller har jag missförstått allt helt? =P
 
Om jag fattat saken rätt så är bäst-före lika med hållbarhet i rumstemp. Se länken där det står "Ägg ska kylförvaras efter köp och har då flera veckors längre hållbarhet än "bäst-före-datum".

http://www.kronagg.se/eggsite-se/produkter/default.asp?2

Flera efterrättsrecept här kräver ägg och då kommer min fråga: Ägg i varm ryggsäck på vandring? Låter inte som någon smart idé, eller har jag missförstått allt helt? =P
 
Det lär ska gå att torka ägg. Möjligen finns också äggpulver att få tag i.

Kollar man innehållsförteckningen på våffelmix, består den av äggpulver, mjöl, mjölkpulver och bakpulver. Så hittar man bara äggpulver borde man kunna sno ihop nästan vad som helst. Äggulepulver för bea är nog svårare.
 
Pulver

Vad som helst som finns i pulverform är toppen. Inte så gott hemma, men i fält blir ju allt så mycket godare. Prova chokladpudding, fromager, krämer och sånt. Sylt som extra kan man göra av någon söt soppa som man blandar med mindre vatten än receptet säger, t.ex. Varma koppens blåbär och hallon.
 
Vad som helst som finns i pulverform är toppen. Inte så gott hemma, men i fält blir ju allt så mycket godare. Prova chokladpudding, fromager, krämer och sånt. Sylt som extra kan man göra av någon söt soppa som man blandar med mindre vatten än receptet säger, t.ex. Varma koppens blåbär och hallon.

Kollar man innehållsförteckningen på fromagemix och liknande, så smakar det inte alls lika gott sedan. Det är något avtändande med alla konsistensgivare och stabiliseringsmedel och grejer. Sedan finns det annat, som nämnda våffelmix till exempel, som innehåller helt vanliga torkade ingredienser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir Läckra efterrätter! Friluftsmat 12
Månz Vildmark Friluftsmat 0
walkerboh Vildmark om mat 6/10 Friluftsmat 12

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg