Handbromsarna är SunTour - Crescent använde dessa innan Shimano blev dominerande.
Om jag förstår rätt så ser cantilever ut som ett uppochnervänt Y medan V-broms drar från sidan.
Jag har uppochnervänt Y där wiren till handtaget går upp mitt över däcket, mittemellan bromsklotsarna.
Vad jag har för matrial i fälgarna har jag inte funderat på - hur kan jag se skillnad?
Toe-in känner jag till och tillämpar - mest för att inte låta så ett ånglok med svansen i kläm
Stämmer kalkylen 2000 kr/hjul så är ju ny cykel ett alternativ.
/Patrik
Har du Sun tours grejer på hojen, så lär du ha Cantilever-bromsar - och därmed också Cantilever-handtag. Cantilever-handtag har en helt annan utväxling än V-broms-handtag, varför kombinationen Cantilever-handtag + V-bromsar INTE är att rekommendera (jo jag har testat kombon, när jag var för snål för att byta ut det 1 år gamla XTR-reglaget när V-bromsarna kom). Ingen känsla, men en otrolig bromskraft och en väldigt liten tolerans för skeva hjul.
Så vill du ha skivbromsar, torde en ny hoj med skivbromsar vara den rätta vägen att gå.
Annars har Sheldon Brown en del matnyttig information om både V-bromsar och Cantilever http://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html och http://www.sheldonbrown.com/canti-direct.html
/Niklas