När vi nu rör oss kring frågan vad man får och inte. Jag och en kompis klättrade en enkel fyra nyligen, Lätt och lagom på Dimhyllan. Mest för att bara lite enkelt komma till toppen. Det slog mig att det faktisk var en rätt fin led om man är ny i tradklättrandet med fina säkringsmöjligheter. Dock var den mest täckt av gammal torr svart mossa numera, skulle behöva en borste.
Läser jag på accessdelen på Sverigeföraren, så står det att "Det är förbjudet att bulta nya turer! Gamla bultar får bytas. Reservatsbestämmelserna tillåter vidare endast klättring och underhåll på befintliga leder; nytursförbud alltså!".
Betyder det att det anses vara ok om man borstar en befintlig led, eller ligger det ytterligare bestämmelser som man bör ta hänsyn till? Skulle kunna tänka mig att ta en kvast med nästa gång och göra jobbet.
Att borsta befintliga leder är helt OK (underhåll). Klätterverksamheten är ju inte bara acceptabel utan tillhör det man valt att bevara i reservatet.
Bultar är förstås alltid en större sak, och även om byte är helt OK misstänker jag att det är en god idé att göra detta först efter kontakt med klubben.
Borsta leder och faktiskt röja sly är däremot tillåtet utan vidare spisning. Vad som är en befintlig led är förstås en (möjligen) grannlaga uppgift att utreda, det har ju säkert klättrats kors och tvärs, och det finns många förare från många år, och de är inte helt samstämmiga heller. Men hittar du din led i någon förare, så lär det väl vara en så bra anledning som man nånsin kan behöva, för att våga borsta leden.