DTM; sa:
Vad jag vill ha är en smidig stryktålig enhet som aldrig krånglar och funkar både på MC och i bilen.
För ren fordonsnavigering är Quest utomordentligt lämpad och mest prisvärd (europakartan CitySelect och bilfäste ingår). Vill man ha en större skärm så är 276C eller StreetPilot 2600/2700 aktuella (men klumpigare och mycket dyrare än Quest).
Eftersom dessa är rena fordonsnavigatorer har de alla möjlighet till röstnavigering. Även om du tycker det är jobbigt med sladd till hjälmen så är det ju ändå lysande att ha i bilen. Redan nu finns det blåtandslösningar för trådlöst ljud till hjälmen och om något eller några år kommer det säkert att finnas många alternativ till vettiga priser. Då kommer du nog att ångra om du väljer en enhet utan röstnavigerning.
Jag använder en 276C med pip på hojen och röst i bilen. Kalas!
De handhållna enheterna i 60-serien och 76-serien kan visserligen användas också i fordon men är mycket mer av kompromisser och/eller blir dyrare (med bilkit) än Quest. Vid fordonsnavigering kan också kartminnet ofta upplevas som för litet om man är ute på resa och inte har möjlighet att tanka in nya kartor varje dag. Som du beskriver din användning skulle jag inte välja någon av dem men om någon så 76:an för mer minne. Lika väl som dessa KAN användas i fordon så KAN en Quest användas handhållet, även om den inte är optimal för ändamålet.
Magellan har en sämre autorutt än Garmin i sina handhållna och deras fordonsnavigatorer är inte vädertåliga så de är heller inga bra alternativ för dina behov.
TomTom Rider som tyvärr är försenad verkar enligt reklamen bli ett mycket intressant alternativ på motorcyklar. Här ingår en blåtandslösning men eftersom den inte kommit än har jag inte haft möjlighet att prova den.
Oavsett modell gäller att du på motorcykeln bör räkna med att också lägga pengar på ett fäste av god kvalitet. Alla motorcyklar vibrerar betydligt mycket mer än en bil (både från motorn och av ojämnheter i vägen) och det är ju inte så smart att låta en dyr enhet vibrera sönder eller ramla bort därför att man ville spara in några hundralappar på ett billigare fäste. Touratech och RAM-mount gör bra och populära fästen för motorcyklar.
Om du inte behöver enheten omedelbart kan det vara en god idé att vänta in TomTom Rider och se hur den svarar mot dina behov. Garmin kanske under tiden kommit med något nytt och om du väntar till runt december får du förmodligen åtminstone en nyare karta från Garmin. Den måste du annars betala uppgradering för om du handlar nu direkt.
[Ändrat av PR 2005-09-21 kl 09:11]