1, Vad har ni köpt i år?
2, Har den tänkta utrustningen fyllt sin funktion eller har ni dragit nya lärdommar?
3, Vad kommer ni att ändra inför nästa år?
4, vilken viktbesparing har ni gjort genom era köp?
1. Allt egentligen, eftersom jag är nyfrälst vandrare. Men, hursomhelst, ett urval;
Tält Vaude Hogan Ultralight. Vikt ca 1,7 kg
Ryggsäck Osprey Talon 44 L. Ca 1,1 kg
Skor Vasque Flurry. Vet ej vikt
Liggunderlag Everest Flexible Mat 25 mm. Ca 660 g
Kamera Sony Cybershot DSC-H2 och Technaxx stativ
2. Jag har gått två enveckorsvandringar i Kebnekaisefjällen i Juli och i Aug-Sep.Tältet har fungerat bra. Jag har gått ensam och alltså haft hela tältet för mig själv. Vågar dock påstå att om man ska vara två i tältet (det marknadsförs som 1-2 pers tält) ska man tycka väldigt mycket om varandra, samt ha möjlighet att låta sina ryggsäckar ligga utanför. Tältet har dock klarat regn, snö och hård blåst bra tycker jag. Golvet fick ett halvcentimeter stort hål av en vass sten, men det var mycket lätt att laga i fält med lim och en bit reservtextil från mitt Everest-underlag.
Ryggsäcken har bara varit med på den andra vandringen, men har funkat bra. Gott om utrymme för att vara en 44 L, säcken går att "töja" mycket, speciellt den centrala ytterfickan funkar bra. Locket rymmer också det mer än vad man först tror. Lite klena axelremmar, skulle vara skönt med mer vaddering där.
Skorna användes även de endast på den andra vandringen och lämnades sedan tillbaka. De klarade inte mer än 3 dagars vandring innan gummiförstärkningen över tårna/främre delen av foten sprack. Det bildades veck på skon där foten böjs som sedan blev sprickor. Ändå hölls fötterna hyfsat torra och de kändes ganska stadiga. Märkligt hal sula dock, vilket så när fick mig att stå på näsan några gånger. Rekommenderas alltså ej.
Kamera och stativ har funkat. Kamerans superzoom fick fungera som kikare när denna tappades bort på fjället. Stativet är inte det stadigaste, men duger. Väger endast 525 g och var billigt (ca 200 kr) och valdes pga detta.
3. Förändrigar till nästa år:
Försöka vaddera axelremmarna på ryggsäcken.
Hitta ett par skor/kängor som håller för vandring i blockterräng och toppturer. Tips emottages gärna! Måste man köpa Meindl/Lundhags el. dyl?
Ev. gå över till gaskök. Min hemgjorda spritbrännare i aluminium funkar dock utmärkt med Trangiaköket. Den drar mindre sprit än mässingsbrännaren som medföljer, samt väger en bråkdel. Lämnade också underdelen av köket ( den brännaren ska stå i ) hemma för att spara vikt. Funkade skitbra. Nästa sommar vågar jag kanske lämna originalvindskyddet hemma också och bara använda mig av aluminiumfolie som skydd.
Förstärka sovkomforten med ett vanligt skumplastunderlag. De väger ju så lite...
4. Viktbesparing:
Är som sagt "nybörjare" men försökte slimma ner allt från början. Första veckoturen vägde ryggsäcken 15 kg, andra veckoturen vägde den bara 13
. Mycket beroende på att Ospreysäcken är lättare än den jag hade innan, samt lite mindre mat och kläder på den andra vandringen. Vid slutet av andra vandringen vägde ryggan 11,3 kg.