Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur tänder ni era kök när ni kör fotogen vintertid?
Jag tänder min bensin med tändstål och det krånglar aldrig, även frukostar i -30 grader
Funkar tändstål eller krävs öppen låga?
Att tända fotogenkök med tändstål går, men det är MYCKET lättare med någon form av öppen låga.
Själv föredrar jag en vanlig tändsticka (om jag inte har min gasspiständare till hands). Att sitta med tändstål och hatta är lite för mycket show-off och gröngölingsboken - åtminstone för mig personligen. Visst, jag har grejerna, kan använda dom etc - men det är lite som Harrison Ford i den där filmen där det viftas med svärd och piska osv framför honom; han tar pistolen och avslutar problemet...
Jag använder också tändstickor. Är det tufft väder så kör jag stormstickor från CO. Funkar liksom.
Men är det någon större skillnad vid köldgrader? Jag har inte använt Nova köket kallare än -12.
Min erfarenhet att det redan vid -15 är riktigt problematiskt att tända T-sprit som förvärmning med eldstål. Bensin fungerar bra med eldstål till åtminstone -25. Jag avser självklart att förvärmningsvätskorna håller de angivna temperaturerna.