Re: jasteknik?
När presentation av körinstruktioner nära siktfältet användes som ett argument för användning av PDA i bilen kom inga invändningar men när jag visar på något som i så fall åtminstone har potential att i samma avseende faktiskt vara ännu bättre så bedöms det omedelbart ha passerat gränsen till onödigheter i normaltrafik (vad nu det kan vara?) och den som till äventyrs råkar vara intresserad av det anses skaffa sig sakerna för att tillfredsställa ett påstått hävdelsebehov.
Det har gått utmärkt att navigera med papperskartor och använda anteckningsböcker i hundratals år men ändå så har vissa av oss tydligen "hävdelsebehov" nog för att skaffa egentligen onödiga prylar som en GPS eller PDA. Samtidigt vill vi gärna trycka ner dem som råkar göra andra prioriteringar i sitt prylval. Eller är det kanske mest att vissa andra har råd med lite mer än oss själva som sticker i ögonen?
Bränsleinsprutning, låsningsfria bromsar, klimatanläggningar, farthållare, krockkuddar och antispinn/sladdsystem är exempel på andra tillbehör som börjat som dyrbara tillval i exklusiva bilar men som idag är standard eller ganska billiga tillbehör också i dagens volymbilar. Det finns säkert en och annan förståsigpåare som dömt ut också dessa saker som onödiga ända till de själva har råd att skaffa dem och den utrustningen istället plötsligt förbyts till att vara en nyttighet.
Trots att jag inte vet om uppspegling är bra i praktiken (har aldrig provat) eller det ligger inom mina ekonomiska ramar på många, många år ser jag ingen anledning att nedvärdera dem som anser det vara en nyttig eller kanske bara rolig pryl.