Dynex-75 vs. Paracord

I alla fall inte så det märks :). Jag kör ibland med en vanlig flagglina från Biltema, den töjer sig mindre än paracorden.

~Paul~
Den sträcks och beroende på användningsområde märks det mer eller mindre. Den paracord jag har hemma nu har sex spectratrådar. Prova att ta en tvåmetersbit, ögla fäst i fast punkt i ena änden och sträck i den andra änden så märks töjmånen tydligt.

Jag har ett finetuning-"problem":)

Om radien till min kåta, mätt från markpinne till mittstång, är för stor så hamnar stormmattorna för högt. Om radien är för liten drar man spännremmarna till markfästena i botten. Dukens sä'tt att sträcka sig, dragkedjans spänn, allt möjligt beror av hur precist och symmetriskt kåtan är uppsatt. Jag har testat intervallet 183 cm till nära 200 cm för radien. Mellan 190-195 cm synes vara optimalt.

Optimala avståndet mellan markpinnarna blir en funktion av radien. Metoden jag numera använder för att få fin symmetri är en mätlina med ögla i ena änden. Den öglan träs runt en pinne som markerar kåtans mittpunkt. En knut på linan markerar radien. Linan sträcks och första markpinnen trycks ner. I andra änden av linan har jag också en ögla. Avståndet mellan den öglan och knuten som markerar radien åt andra hållet, är optimala avståndet mellan markpinnarna, givet radien. När första markpinnen är nertryckt sätts öglan i andra linänden runt markpinnen, linan sträcks mellan dels första markpinnen och där andra markpinnen ska vara, dels mellan mittpunkten och knuten som markerar radien. Och andra markpinnen trycks ner. Linöglan som sitter på första markpinnen flyttas till andra markpinnen och avstånder till tredje markpinnen mäts upp osv. hela vägen runt. Öglan runt mittpinnen sitter kvar hela tiden. Jag mäter alltså simultant upp dels radien mellan markpinne och mittstång, dels optimala avståndet mellan markpinnarna.

Antag nu att den lina man använder har töj i sig. Kanske avståndet mellan markpinne ett och två bara blir en cm fel. Sak samma med avstånden mellan markpinnarna 2-3, 3-4, 4-5, 5-6, 6-7, 7-8. Men hur blir det då med avståndet mellan den åttonde markpinnen och den första, dvs. när man gått varvet runt? Jo den kontrollmätningen diffar då 8 cm av alla följdfel. 16 cm om man sträckt 2 cm för långt mellan varje markpinne. I sist nämda fallet är det bara att göra om. Radien, som är längre, ger än större töjmån, vilket påverkar symmetrin.

Jag har testat många olika linor. Paracord tillhör de bättre men är inte oelastisk så det inte märks.

Det finns många varianter att få kåtan mer eller mindre symmetrisk. Går att höfta bara man har radien, och då blir det inte systematiska följdfel som med den beskrivna metoden. En annan rätt bra metod är att t.ex göra ett hål i mitten av ett sittunderlag. Pinnen som markerar kåtans mitt trycker fast sittunderlaget. Sedan är vinklarna till hur radien löper utritade på sittunderlaget och man bara lägger linan med dess radiemarkering längs linjerna och trycker ner markpinne efter markpinne.

Den metod som ger bäst resultat och som snabbt kan göras även i mörker med perfekt resultat är dock den beskrivna med två öglor, dvs när metoden fungerar blir uppsättningen helt perfekt. Lina med noll töj vore den perfekta linan för metoden. Ett finetuning-"problem" som sagt. Men det var därför jag undrade om det fanns helt oelastiska linor i motsvarande dimension.

Raskesven

ser att det är en gammal tråd, men...

Raskesven, jag har skaffat tältlinor av 1.5mm dyneema från northstar till mitt tält, och dom känns väääldigt stumma. töjer sig typ 3-4 mm på två meter. kanske kan va nåt? (jmf med typ 1.5-2cm på den 30cm paracordbit jag hittade...)

Senast ändrad:
Joru, det var en s.k. shameless plug som heter duga. Coola armband om man är så inclined, jag tycker att klocka räcker som smycke för män dock.

Dyneema

linor dvs med kärnan i Dyneema och höljet i polyester finns relativt billigt på Bauhaus båtavdelning. Utmärkt till mycket t ex skosnören. Din princip skall jag testa Raskesven. Med tre linor hopkopplade bör man kunna göra det snabbare? Två radielinor med ögla i vardera änden från mittpunkt till två hörnpinnar och i de yttre öglorna en sektionslina i annan färg med en ögla i vardera änden.

Thure

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg