Dynema/nylon

Har någon av er varit med om att en karbin går sönder? Någon sa här ovan att det är sprinten på HMS-karbiner som ryker? På wirevarianten måste hela grinden knäckas.

Har ni haft ett brott i aluminiumet tro?

// Jocke

Karbiner går i verkliga fall bara sönder om de på något sätt hamnar fastklämda i ett ogynnsamt läge så att krafterna kommer åt ett "oväntat" håll. Generellt kan man säga att risken är mindre ju mer fritt karbinen får hänga. Hänger den fritt kommer den med all sannolikhet rätta till sig själv om den hamnar på tvären.

Att sprinten går sönder först har jag sett på bilder från lasttest där man dragit i en maskin tills karbinen går av. Drar man på samma sätt i en wirekarbin så går "karbinryggen" av innan grinden.

Men allt detta är teori. Den största faran är inte prylarna utan ditt eget slarv. Bästa sättet att undvika slarv är att inte krångla till det.

Störst risk för att en karbin ska gå sönder är väll om den ligger över en kant när någon faller i den. Jag vet inte hur mycket krafter som krävs för att bryta av en karbin som ligger över en kant, men ett ledfall är nog tillräckligt.

Alltså, jag har ingen aning om vad du menar med trädklättring, men jag antar att du menar teknisk trädklättring med rep
http://www.youtube.com/watch?v=tGjJEyNybNY

Då används mestadels ovala karbiner och en jävla massa coola gadgets.
http://www.youtube.com/watch?v=QhIKI0AhzIY

Hehe, nog för att jag köpt en Ascender, men att sova uppe i träden hade jag inte tänkt göra i första hand. Anledningen till trädklättrandet är geocaching. Har tidigare klättrat utan utrustning, men inser hur jäkla illa det kan gå om man är oförsiktig och sitter 20 m upp i en tall... Ja, jag vet, dumt dumt. Men nu ska det bli ändring på det.

Jag gick på wirekarbiner, lite olika längder på nylonrundslingor, 60-120 cm och lite annat smått och gott till det jag redan har. Nu är det bara ut och öva lite mer efter kurserna. Tänkte börja med att träna i en brant sluttning för rappelering och något lågt träd för lite säkring etc.

// Jocke

Har någon av er varit med om att en karbin går sönder? Någon sa här ovan att det är sprinten på HMS-karbiner som ryker? På wirevarianten måste hela grinden knäckas.

Har ni haft ett brott i aluminiumet tro?

// Jocke

De trasiga karbiner jag har sett har gått av i ryggen, beroende på att grinden inte varit stängd.
Och risken för det är väl i de flesta fall (avsevärt?) mindre med en wiregrind än med en konventionell. (Se Mezzners kommentar #10 om vibrationer och masströghet.)

Risken för brott på en 20+ karbin med stängd grind är väl ändå ganska försumbar jämfört med vad kroppen tål och vilka krafter som genereras i ett normalt fall?

Risken för brott på karbin vid ett så hårt fall att man tål fångrycket med ryggen är mycket liten, statistiskt.

Man ska självklart kolla sina karbiner så att de inte har skador, men sannolikt är störrsta risken med slitna karbiner att de förstör repet!
Antingen kan de vara rätt slitna av att repet nött i dem, vilket troligen bara gäller karbiner som suttit länge på en led och använts av alla som passerar, eller karbiner som använts ihop med bromsar. Eller, så kan det förstås vara slitna eller skadade med grader av bulthängare, vilket också kan vara dåligt för repet.
Sen är förstås karbiner ofta slitna av att ha gnuggats mot klippan, och det är sannolikt mindre allvarligt - men självklart ska man kasserar karbiner där man ändå har ett mätbart slitage, eftersom de då rimligen är försvagade.

Läst igenom lite och tycker det är bra att du tänker gå ngn kurs och testa lite under säkrare förhållanden. Spontant låter det läskigt att du har tänkt bege dig på äventyr utan att kanske kunna grunderna? Svårt att läsa ur från forumet såklart men se till att din andreman (den som säkrar dig) har koll på hur han ska reagera när du klättrar, samt att du förstår säkringsplacering fullt ut. Som sagt så är det oftast klättraren som sabbar det för sig. Grejerna håller oftast för rätt extrema saker.

Exempel, var vid en besvärlig klippa och vi höll på att lära ut till en kompis hur man sätter upp ett bombsäkert topprepsankare från träd. När vi efter kanske en halvtimmes instruerande skulle bege oss ner, glömde min kollega att se så kompisen hade fått ner båda ändarna av repet till marken. När han hade 1,5 meter kvar av repfirning slinker ena repändan igenom bromsen och han faller till marken, som tur var bara lite skrubbsår resultatet.
Men det jag menade med exemplet var att inga av grejerna felade, men man kan lätt bli virrig när man som minst behöver det. Så stå säkert på en grund först.
Lite utanför din tråds fråga, ber om ursäkt.

Vet ett fall då en kompis knäckt en karbin. Rörde sig om en qd klippt i en borrbultshängare, på ett sådant sätt att den fastnade i ett ogynnsamt läge. Inget som kan hända i ett träd.

Skulle inte oroa mig för val av modell. Möjligen kan storleken på karbin vara relevant. om du har handskar på, tex vintertid eller vid arbete, så är stor karbin lättare att klippa.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg