Inga problem
.. för mig i alla fall.
Det finns lite olika lösningar på synfel och dykning, är man bara lite närsynt vet jag att det kan funka bra utan att man gör något, masken och vattnet funkar lite granna som glasögon. Detta funkade dock inte för mig när jag började (var väldigt närsynt då!) så jag körde helt enkelt med linser, kanske inte det bästa alternativet om man ska dyka mycket. Min instruktör hadde lämnat in sin mask till optikern och fått ett par slipade glas insatta.
Detta med slipad mask är däremot inget som vilken optiker som helst kan göra, det måste vara glas som tål trycket och som inte skadar ögon/ansikte om det skulle gå sönder, sådant som sitter i alla masker med andra ord (härdat glas tror jag att det heter). Kolla med din dykskola/butik.
Själv har jag nu löst alla mina synproblem med en operation och lagt glasögonen på hyllan. Kostar en slant men om man går och funderar på att tex skaffa en slipad dykmask så tror jag att operation blir billigare i längden, särskilt som man slipper alla löpande kostnader med linser, vätskor, synundersökningar, borttappade/trasiga glasögon mm....
//David