Det går, men med förstånd
Se tråden (strunta i andra inlägget)
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=902
Jag har dykt (utbildad till NAUI rescue diver), slutat pga tidsbrist. Fridyker lite på semestrar nuförtiden.
Jag har astma som kan utlösas av katter, rök, starka dofter, pollen eller ansträngning. Jag har lärt mig min astma, har bra mediciner och kondisen pendlar mellan bra och mycket god. Jag har inte övervikt.
Innan jag dykt så har jag sett till att jag har varit frisk och symtomfri i åtminstone några veckor innan och skött medicineringen (främst kortison). Jag tar Bricanyl någon timme innan (precis som innan cykelpasset e dy). Jag PEF:ar också, för att se att lungkapaciten är bra (du måste lära dig din PEF-mätare och dina normalvärden innan förstås). Jag ser till att ha bra kondis, så dyket inte blir ansträngande. Jag dyker på min kapacitet. Diskutera igenom det med partnern innan så ni har samma förväntningar på dyket.
Inför alla dyk ska man se till att man känner sig frisk och lugn, alla (astmatiker eller ej) ska låta bli att dyka om de inte mår bra eller är stressade.
Om något händer under dyket (astmatiker eller ej) som gör att man inte mår bra eller blir orolig, ska dyket avbrytas.
/Stina