kul ide tycker jag!
men svårt för folk som inte känner dig eller sexåringen. jag känner några sexåringar som det nog skulle fungera för, och några andra sexåringar jag inte skulle känna mig sugen på att gå med. och mest beror det kanske på dig, hur mycket du själv kan bära(allt skulle vara bra) och hur socialt kompetent du är med en sexåring. om en vuxen kan vara med i barnets värld och inte hålla på att överföra massa vuxengrejer på barnet utan peppa och skapa så bra förutsättningar det går, så då skulle det ju kunna gå fint! sen måste ju den vuxna såklart ha full koll på "vuxen"fjällgrejer, ha koll på väder och vägval och kunna vända i tid och ha koll på prylar och käk och sånt.
min bästa barnkompis är sju år och jag skulle gärna gå med han! då skulle jag ha lätt att vända om vädret tjorva, eller peppen inte går att hålla upp, eller göra om turen om det behövs, spana efter järv istället, eller draken från drakryggen som brukar lägga ägg i draknästet(tuolpagorni), spana lämlar eller hitta siluetter i fjällsidorna som liknar troll eller stugvärdar, eller drömma och babbla om vinterns skid eller pulkaåk.
i vintras träffade jag en nioåring som gick östra leden (med vuxen kompanjon) på skidor till sydtoppen, inspirerande! (men mycket enklare än durlings på sommaren)
kommer ni bara upp in i singivagge en bit så är ju det också en fin tur!
vad som är lämplig eller inte lämpligt är extremt subjektivt. om ni planerar för att ni ska ha god stämning mellan er och att ni båda ska ha kul (i begreppet kul kan det absolut ingå att kämpa och ta i, vara trött, blöt ibland och lite kall eller rädd) äta och sova bra, kunna vara varma oavsett väder och att minska risken så mycket det går för skador, och sen är det ditt ansvar som vuxen planera för och vara trygg med att ni kan ta er tillbaks till bilväg om det inte går bra. fixar ni den planeringen och om du känner dig trygg oavsett vad forumtrådar säger så testa! men det är en lång lång tur till toppen från singistugorna!
lycka till!