Dunväst, är det bra det?

Visst är resonenamnget förenklat

Precis som Joakimr skrev så har det också med blodkärlens funktion att göra. Även vind och annat spelar in.

Då huvudets blodkärl inte klarar av att stänga ner blodflödet så är det där isoleringen gör mest nytta. Jfr att våra norska grannar virade lusekoften runt skallen när det blev riktigt kärvt. Därnäst är det naturligtvis torson som skall skyddas (och det gör ju en väst). Sedan gäller det att börja plugga de andra läckagen (kroppen kan ju stänga av blodtillförseln till armar och ben rätt bra). Det är här mitt motstånd mot västar kommer in, då man medveten lämnar en lucka i försvaret. Torghandskar funkar naturligtvis långt bättre än inga handskar alls (speciellt pga det där med var de större blodkärlen finns). Men visst är det ännu bättre med ett par fingerhandskar (för att inte tala om tumhandskar).

Och jag är tämligen säker på att även de mest ivriga västförespråkarna håller med om att det bara är att öppna i halsen för att få det lite svalare. Eller att det svalkar att sträcka ut armen i fartvinden om din bil saknar AC.

Bra att värmen sipprar ut lite

Eftersom jag tänker mig att ha västen under jackan om det blir kallt låter det för min del ganska bra att det sipprar ut lite värme genom ärmhålen. Då får ju armarna del av den goa värmen, de med, och det utan att värmen försvinner eftersom skaljackan ju bör sätta ett visst stopp för det.

Vad gäller resonemanget om att hålla blodkärlen varma kan jag varmt rekommendera att testa med olika värmande omslag kring handlederna, eller när det är varmt att kyla ner desamma. Eftersom det är ett lättillgängligt ställe där det passerar en stor mängd blod får det en väldigt stor betydelse om handlederna hålls varma eller kalla. Undrar nästan om inte det är mudden på en bra handske som håller handen mest varm? Testa nu i sommarvärmen att kyla ner handlederna under rinnande kallt vatten om ni är varma. Ganska snart skall ni märka en kylande effekt som sprider sig långt bortanför händerna.

Sedan kan jag inte riktigt förstå att en väst skulle vara så kass bara för att den saknar ärmar och värmen försvinner genom öppningarna. De största öppningarna är ju ändå desamma som på en jacka, det vill säga i halsen och midjan. Det kan ju inte rimligen vara så att en jacka är kanonbra, medan en väst helt plötsligt är kass bara för att två mindre hål tillkommit? Det kanske är annorlunda om den är sydd för att passa kaniner, vare sig de är batteridrivna eller inte? ;-)

Nä, en väst får det nog allt bli.

Kalle

Nä, det är inte svart och vitt

Dunjackor för kaniner fungerar däremot så att de bara används under en skaljacka om det regnar. Och den här kaninen har fel på termostaten (eller för mycket egen päls), vilket innebär att maffig dunjacka aldrig används när det är så varmt att det kan regna.

För människor utan denna egna päls, så kommer självklart en skaljacka att minska värmeläckaget under armarna. Midjan är dock värre för kaniner, ty när vi betar blir den lite som skorsten då värme stiger uppåt (dvs lite som halsen för er som inte betar).

Lycka till!

Det är ju så att kroppens värme skapas i bålen (ok, upp till 15% av den kan skapas av musklerna vid rörelse, men det är ju oftast vid vila man behöver isolera sig). Sen gäller det att se till att den värmen räcker till att värma upp det som behöver värmas upp.

Först och främst bör man ju då isolera bålen. Det är inte för inte som en varmvattenberedare är isolerad, man vill ju inte att all värme ska läcka ut direkt.

Sen måste huvudet isoleras, eftersom blodflödet dit som sagt var inte kan strypas. Det är ganska många liter per minut som passerar huvudet.

OM vi nu har isolerat bålen och huvudet så kan det vara så att den värme som finns kvar räcker till att värma upp armar och ben. Då behöver vi inte isolera dem så mycket extra.

Det är ju inte så att kroppen direkt stryper blodflödet till kroppsdelar som är nerkylda, det är ju snarare så att den stryper blodfödet till perifiera kroppsdelar om den märker att värmen inte räcker till för den centrala (huvudet och bålen). Är huvudet och bålen dåligt isolerade så hjälper det inte att isolera armar och ben, eftersom det ändå inte transporteras nån värme dit. Det är därför varmare skor inte hjälper om man inte har mössa på sig. När jag var yngre (och tyckte mössa var töntigt) frös jag ofta om tårna, men numera när jag har ordentligt på huvudet så är det sällan nåt problem.

Det får blir en väst, men var finns de

Jag gjorde en mindre marknadundersökning nu under lunchen här i Göteborg och fann då att ingen av de tillfrågade affärerna hade någon väst inne! Skandal. Detta måste vara ett exempel på skador som växthuseffekten kan orsaka. Ett flertal handlare hänvisade till att det skulle vara varmt nu och att de därför inte har dunvästar inne. Svagt tycker jag.

Om jag nu måste ge mig till tåls och inte bara göra ett impulsköp, vilken väst skall jag då satsa på? TNF har ju en som heter Nuptse som verkar mysig. Marmot har en som verkar fin den med och så finns ju Haglöfs. Jag vill ha en som är lätt och blir liten ihopknölad. Gärna med lite vattenavvisande yttermaterial.

Kalle

MHW

Jag har en Mountain hardwear väst. kanon bra, liten packvolym, slå en signal till Micke på Berg och hav i Åre 0647 52040 han har västar på rea nu vet jag. Du kan alltid hälsa från Micke Raittila :)

//Micke

Väst är bäst

Ok en jacka värmer mer än en väst. Men den som säger att värmen rinner ut eller skulle va dålig som värmeplagg kan ju inte ha prövat en väst på riktigt i någon större utsträckning.. Har själv prövat både jacka o väst i dun. Vill man ha mindre packvolym så funkar ju väst aldeles ypperligt. Att sitta på flera kalla standplatser under långa alpina klätterturer är inga probs med min väst. Har aldrig frusit med den på än om kvicksilvret legat kring minus 20. Enkel att dra över vindjackan och sen är det bara att njuta av värmen. En grej som dock inte är så bra med just dun är ju att det inte är nån rolig historia om det bli blött. Då är ju syntetfyllning bättre. Frågan är om man inte skulle pröva en "syntet dunväst" Nån som har förslag på nåt åt det hållet?

Är du ute efter en bra prisvärd väst kolla in Mountain Equipmenst dunväst "lightline vest" på addnature. För 1195:- bagis är den din.

Re: Väst är bäst

PerHenrik; sa:
...Frågan är om man inte skulle pröva en "syntet dunväst" Nån som har förslag på nåt åt det hållet?...
Tja. Jag storsaknade en dunväst i mars, och tänkte jag kunde lägga rabarber på en halvbilligt på vårtkanten. Misslyckande maximus. De som fanns kvar var inte speciellt billiga. Jag köpte då en inläggsjacka med ärmar (Insert Jacket) i syntet från Tierra. Den är ju inte fetvarm -men den är mångsidig, eftersom den kan användas som jacka, som foder till skaljacka, som ytterjacka utanpå skaljackan när man säkrar på vintern, eller som huvudkudde. Den är lätt, tunn och smidig att packa. Jag fick den dessutom ruggit billigt...

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg