Dunsoväck under 1kg

Hej! Jag letar efter en dunsovsäck som klarar ett par minusgrader och väger under 1kg.
Typ Marmot Helium, Mountain Hardwear Phantom 15, Mountain Equipment Xero 550......
Vad finns det för fler förslag?

/Johan
 
Alpkit.com 's Pipedreams är ypperliga. Tyvärr slutsålda till december, men sedan är de åter i lager.
 
Senast ändrad:
Finnes det en EN13537 test for de amerikanske posene? Hvis noen har en link så ville det være flott. Jeg synes de ser fine ut, men jeg er skeptisk til å kjøpe noe uten at jeg har en uavhengig test. Så vidt jeg vet er det bare EN13537 som er det. Eller tar jeg feil?

Jeg synes at de produsentene som ikke skaffer en slik test virker suspekte. Jeg kan bare tenke meg negative årsaker til det, nemlig at produktet ville fått en dårligere temperaturangivelse enn de selv har gitt det.
 
Western Mountaineering Apache SMF. Komforttemp - 10° på 965 gram i storlek large. Kostar som en begagnad bil men Du kommer aldrig ångra att Du köpte den...
 
Om du inte är totalt kompromisslös i fråga om att säcken ska väga under kilot så finns det ett prisvärt alternativ. Har ingen själv, men har hört gott om dessa säckar som är en egen produktion från www.northstar.se/

Arctic Alpine Condition Zero, 1150g inkl. packpåse. Komforttemp herr -8, dam -3. Pris 1250:-

Det lär nog bli en till mig själv efter nyår.

Mvh /Joel
 
Det som jag upplever är tråkigt är att man inte får reda på innermåtten på sovsäckarna, man ska ju faktiskt kunna röra sig i den, eller hur ?

Alldeles för många dyra varma fina säckar är för trånga, (spara in på material?), då är det ingen höjdare att sova i dessa säckar/tvångsskjortor.

Flera jag känner har som argument mot att sova i sovsäck är just att de känner sig instängda, de är för trånga.
Vet ni någon som anger innermått ???

Skärpning tillverkare !!!
 
Innermåtten kan ofta hittas

"peter1959: Det som jag upplever är tråkigt är att man inte får reda på innermåtten på sovsäckarna, man ska ju faktiskt kunna röra sig i den, eller hur ?
Alldeles för många dyra varma fina säckar är för trånga, (spara in på material?), då är det ingen höjdare att sova i dessa säckar/tvångsskjortor.
Flera jag känner har som argument mot att sova i sovsäck är just att de känner sig instängda, de är för trånga.
Vet ni någon som anger innermått ???"


Jag tror att flera tillverkare anger just innermåtten. Jag vet att åtminstone Western Mountaineering anger det på sin hemsida och det gäller nog Marmot också. Jag gillar själv rymliga säckar och har haft nytta av måtten när jag kollat in marknaden.
 
Tack Uffe !
För det bör nog diskuteras lite mer det här med komforten, inte bara värmeförmågan, vikten.
Hur huvan, stängningen, innertyget, etc är behagligt och bra utformat.
Eller hur utsidesmedlemmar ?


(Bävar just nu för att få en massa klickbara tidigare trådar om just det jag nämnde...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Sova under bar himmel Bo och sova 0
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Panicmode Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
thx Tält för vandring, 1 person, ca 1kg Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7

Liknande trådar