Dunjackor

?

Det beror ju helt på vad den ska användas till? Midvintertur kräver ju tjockt och varmt medan man på sen höst och sen vår vill ha en jacka som är lite mindre skrymande och inte lika varm.

Valandré Super Chamanne!

Den har jag.

Skämt åsido, jag tycker att Valandré gör mycket bra dunjackor. Hög kvalitet, varma och lätta. Många dunjackor är annars för tunga och klumpiga för friluftsabruk. Att släpa runt på en 1,5 kilos jacka som fyller halva ryggsäcken är oftast helt onödigt. Min Super Chamanne väger 850 g och blir ett litet nätt paket när man packar ihop den. Jag har använt den i temperaturer under -30 och har aldrig frusit.

För det mesta tycker jag att man klarar sig med vanligt nylonyttertyg. Ibland när man är ute i lite blötare förhållanden kan det dock vara bra med ett mer vattentätt tyg som DryLoft. Feathered Friends (www.featheredfriends.com) gör dunjackor av högsta kvalitet, där de flesta finns med yttertyg i PTFE-Lite (ett tyg som liknar DryLoft). Deras Frontpoint Parka (740 g) och Icefall Parka (880 g) är nog bland de bästa dunjackor som finns för vinterfriluftsliv. Feathered Friends säljs i Sverige av Fractal Climbing (http://www.fractal.a.se/) men utbudet verkar ganska bergänsat.

MVH

Peter Ask

Glöm det!

Mountain hardwear absolut zero parka skall det vara ;-)Fast nu när jag tänker på det, kanske skulle vara bra att rymma nått mer i ryggan än bara dunjackan.

Jag har en sån dunjacka och den är verkligen varm och skön, hög kvalité på material osv. Den är dock brutalt stor. När jag, som inte har kropp som en bodybuilder, går genom en vanlig dörr skrapar ärmarna i dörrposten! Jag skulle inte köpa denna jacka om jag bara skulle vara i svenska fjäll under sen vår då fick det nog bli en något tunnare dunblazer.

Beror på årstid

Är det jävulskallt (typ -30, urskogstur i januari) så tar jag med mig min Rab Zero (+700 ´dun och jättestor). Fungerar perfekt som extra täcke till sovsäcken. Men är det mer normal vintertur så kombinerar jag min tjocka ullfrote med en tunn Marmot dunjacka , perfekt som värmeställ i tältet osv, skall man röra sig lite räcker det med ullfroten. Har man Marmoten så tjänar man ju lite plats i rygsäcken...

/PT

Haglöfs....

...har jag.
Modellen har jag glömt namnet på, men det är
den där hyfsat billiga, cirka 1600 kr och lätta. Jag Jag kom dock över en fjolårsmodell för 1200 kr.
Jag antar att den modell jag har är utgående för den finns ej på Haglöfs hemsida.
Den blir enormt kompakt när man packar ihop den, dvs man tar gärna med sig den ofta. Och det är ju det man vill kunna göra.Dunjackan har funkat bra när det varit jävulskt kallt, dock med lite kläder under.
Jackan är inte heller enormt bylsig.

Haglöfs har även några nya modeller som diock är ganska dyra m,en säkert mycket bra. Dock inte lika kompakta som den jag har.

MVH mats Frank, Umeå

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
Still Alive Roberts dunjackor Kläder 5
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
CFJ Höjd på dunfack i dunjackor Kläder 7
jerklaren Det här med dunjackor Kläder 12
grodanbolle Montbells dunjackor Kläder 5
Andrijke Dunjackor -ännu mera Kläder 14
nafets Tips på dunjackor Kläder 9
hink Fjällräven Dunjackor Kläder 6
schweingaard Dunjackor Kläder 4
Dunjackor? Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg