Dunjackor -ännu mera

Min lösning:

Tokkallt: Fjällräven Expedition
Småkallt: KM Liv

I båda fallen över skalet.

Under gång är i mitt tycke allt av dun på tok för varmt att bära annat än i ryggan...

Som allroundplagg är Liv oerhört användbart. Perfekt när sommarens utekalas börjar närma sig midnatt, exempelvis....

Hej.

Jag har en Haglöfs Nube och den är grymt skön att dra på sig vid rast/vila. Att klämma in den under skaljackan är inget alternativ, den är stor och fluffig. Man ser ut som en pingvin när den är på. Har dock inte fått erfara hur väl den tål blötsnö och väta ännu vilket jag i nuläget tror är dess brist, endast DWR-behandlad. Skulle den vara vattentät blev den förstår mycket tyngre...

Ett plus för huvan och att den går ner över rumpan. Kikade runt en del innan jag valde den. Med de alternativ du anger anser jag Haglöfs bäst, Bore saknar huva och värmer inte rumpan annars verkar de ganska likvärdiga och Liv verkar lite tunn för ditt ändamål.

Lycka till.

Jag rekommenderar också Nube. Varm och med goda marginaler för vinterfjället. Dra den utanpå varje gång aktivitetsnivån sjunker.
Visst går den att klämma in under skaljackan om du absolut vill, dun är ju komprimerbart. Du blir definitivt en Michelin och ventliationen blir minimal.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg