• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Dun, skinn, läder, och andra material, var går gränsen och varför ???

detta har i högsta grad med utsidan att göra eftersom frilufsare använder mycket naturmaterial.. man bör vara en medveten konsument och man bör ställa krav, det finns ett par problem..ett, dom flesta är inte beredda att betala kostnaden för en produktion med höga djuretiska värden, man säger att man vill men till sist bestämmer pluringen. två, det är så jävla enkelt att komma undan, det räcker med en mellanhand så har en oetisk produkt tvättats och blivit etisk.. dun från slaktade djur, jo, förr eller senare så slaktas alla dunbärande djur, är produkten djuretisk sista plockningen vid slakt även om dom plockats 3-4 ggr innan? gissa hur lätt det är att komma undan med missvisande information..
 
Men i fallet friluftskläder är ju många beredda att betala för sig. Det måste ju åtminstone finnas större möjligheter att ha bättre djurhållning hos leverantören när man säljer en sovsäck för 4000 en när man säljer ett täcke för 400. Marginalerna borde väll vara större.
 
Jag tänker inte kasta mina dunprylar...däremot belyste TV4´s dokumentär det som många av oss egentligen misstänkt (de flesta har väl hört om rysk dunproduktion mm), men som man tills nu inte tvingats ta ställning till. Jag tänker ta mitt ansvar och INTE köpa flera dunplagg innan garantier finns att djuren hanteras på ett "värdigt" sätt.
 
Ja ,jag vet, det har inget med Utsidan.se att göra, för det går aldrig att undvika, ville bara
poängtera det, så ingen trodde något annat....:(
Tänkte på dun-debatten bla.
Så är verkligheten, man får göra sitt bästa, bojkotta, köpa av "rätt" leverantör,mer kan man inte göra.

detta har i högsta grad med utsidan att göra eftersom frilufsare använder mycket naturmaterial.. formation..

Däremot kan man undra varför detta ämne är postat under rubriken "Utsidan.se - Allmänt Vad tycker du om sajten?", och jag tror det var det min namne ställde sig undrande till i sitt inlägg.
Det finns nog lämpligare avdelningar i forumet för denna typ av fråga.

/OJ
 
Till att börja med så ska man fundera på hur någon kan tillverka och transportera, betala skatt och tjäna pengar när vi inte är beredda att betala vettiga priser. Vi får i alla fall inte bättre varor än vad vi betalar för.

Exempel, hur kan någon tro att Jysk verkligen klarar av att sälja ett täcke med fyllnadsvikt på 1200 gram (20% dun 80% fjäder) för 185 kr. Staten ska ha 37 kr i moms, så varuvärdet är 148 kr. Jysk tjänar pengar och varan transporteras från andra sidan jorden. Knappast troligt att man lyckas med att tillverka varan under god arbetsmiljö, vetiga löner och bra djurhantering.
http://jysk.se/4/31/39/40/4111165/a/catalog

Jag säger inte att ett täcke som kostar 1500 kr skulle vara bättre, men chansen ökar i alla fall.