• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Dun, skinn, läder, och andra material, var går gränsen och varför ???

Alla material vi brukar i friluftslivet, drabbar djurlivet givetvis på något sätt, var sätter du gränsen ?, det du inte känner till ?, eller är du riktigt reko och accepterar inget djurlidande ?, beskriv din utrustning, så kan jag eller andra berätta att du inte vet, eller blundar....
Att leva efter så LITET LIDANDE SOM MÖJLIGT GÖR NOG DE FLESTA; OCH DEJOBBAR FÖR ATT DET SKA NÅ EN NOLLGRÄNS, är det fel, tar för lång tid, vi måste agera, vad göra ???
 
Ja ,jag vet, det har inget med Utsidan.se att göra, för det går aldrig att undvika, ville bara
poängtera det, så ingen trodde något annat....:(
Tänkte på dun-debatten bla.
Så är verkligheten, man får göra sitt bästa, bojkotta, köpa av "rätt" leverantör,mer kan man inte göra.
 
beskriv din utrustning, så kan jag eller andra berätta att du inte vet, eller blundar....

Jag vill gärna veta om mina dunet i mina kläder kommer från levande fåglar.

Jag har en Marmot Hydrogen, en Mountain Equipment Glacier 1000, en Mountain Hardwear dunjacka av modell tjock samt en Mountain Hardwear modell tunnare.

Jag är tacksam om du kan tala om ursprunget på dessa plagg samt informera om hur man kan ta reda på ursprung inför framtida inköp.

Mvh Magnus
 
Jag vill gärna veta om mina dunet i mina kläder kommer från levande fåglar.

Jag har en Marmot Hydrogen, en Mountain Equipment Glacier 1000, en Mountain Hardwear dunjacka av modell tjock samt en Mountain Hardwear modell tunnare.

Jag är tacksam om du kan tala om ursprunget på dessa plagg samt informera om hur man kan ta reda på ursprung inför framtida inköp.

Mvh Magnus
Jo du kan ju följa upp var dom tar sitt dun från, hur det går till, och sedan avgöra vad du anser.
Det finns så mycket producenter av dun-innehållande produkter så att beskriva alla duninnehållande artiklars tillverkning/införskaffande beträffande "rätt sätt ur djurvärnsperspektiv" blir för mig övermäktigt, jag kan bara hänvisa till att var o en kollar upp det så noga de kan, så att inte djur blir lidande.

Jag tycker man inte ska skäms, kasta av med artiklar som man inte kan ta reda på om dunet plockats av levande fåglar, men man bör nog NU sätta gränsen, och för framtida köp kräva så långtgående garntier man kan, så har man gjort något i alla fall åt rätt håll.
Sanningen är nog att inköpare av dun har krav på billigaste duninköp, så om de kan fiffla undan
ursprunget så gör de det, annars får dom se sig om efter ett annat jobb än inköpare.
Situationen för inköp vad det än gäller är EKONOMI, punkt slut, då innbär det att "trolla" bort i bokföringen hur grejorna framställts, man kan skriva på sin "deklaration" att man tillåter inte ditten o datten, ibland rings producenterna upp, och givetvis har dom garderat sig med en "policy" som förbjuder det o det, och vi har uppföljningar så att det går rätt till, osv, vem trodde annat ?, så är det lungt, men om någon idiotreporter som ger sig faan på att ta reda på hur IKEA, HM, ELGIGANTEN, EXPERT; NATURKOMPANIET; Toys R US, SÄNGJÄTTEN;o alla andra så ligger de förmodligen risigt till, men det är skönta att säga att det jag köper är Etiskt, och ur människo/djurperspektiv riktigt, ingen har farit illa vid framtagningen av min pryl....
Så kan vi somna in igen, trygga och hatandes dom som inte bryr sig.....
Risken som jag ser det är att vi får snart en märkning där det anges att dunet/fjädrarna plockas enbart från icke levande djur, är man seriös så är en sådan märkning värdelös, glöm inte Inköparna....
 
Senast ändrad:
Gräns åt två håll?

Ja, var sätter man gränsen.
Först måste man veta att gränsen behövs. Inget samvete för inköp för tio år sedan, om jag inte varit dum och borde vetat/förstått.
Sedan bör man använda de kontrollmöjligheter man har om ursprung och etik. Både för människor och djur, det är inte bättre med en för personalen livsfarlig garvningsteknik än med djurlidanden...
Så den stora känn dig självfrågan; behöver jag produkten alls? Nu handlar det om ekologi, men det är också etik.
Till sist tycker jag ibland att vi missar en viktig sak: Om jag nu slaktar ett djur som haft ett gott liv, på ett så lite stressande sätt jag klarar - då borde allt det djuret ger och som är användbart också användas. Reagerar alltmer på hur många kohudar vi gräver ner och bränner, samtidigt som vi importerar läder och ull...
Stön, vad jag är besvärlig! (Blir man sådan av att läsa etik?) Anna
 
Ok, jag tolkade ditt inlägg som att du satt inne med lite "inside information".

Ens egna möjligheter att kolla upp ursprung på varor känns rätt begränsade. Man är i princip utelämnad till tillverkarnas försäkran om att just deras dun är framställt på ett etiskt korrekt sätt.

Men visst är det ju så att om folk frågar och undrar när man inhandlar varor så märker förhoppningsvis handlarna, och därmed tillverkarna, att dom har ögonen.

/M
 
Syntetmaterial är ju erkännt dåliga för miljön, det mesta av bomull likaså. Dun, läder och ull är oftast dåligt för djuren. Bambu och hampa har troligen fraktats långt, inte bra.
Jag tror jag ska börja gå naken.
Kanske gå tillbaka till det gamla fikonlövet.

/OJ
 
Jag såg inte

T4:as program. Hur stort är omfattningen av problemet? Borde gå att få någon form av uppfattning via produktionsvolymerna avseende dun respektive gåskött?

Att exakt få veta varifrån dunet kommer till en enskild sovsäck eller jacka verkar rätt svårt för konsumenten.

Thure