Dun eller Fleéce?

Jag och min sambo köpte varsin dunjacka av märket everest för nåra år sen. Min jacka läckte dun både på insidan och utsidan. Medans min sambo som är liten och kan ha barn strl hade inget strul med att det läckte.(Barnjackan hade bättre tyg). Nu kör vi båda med marmot och är super nöjda.

Om jag skulle vara dig så satsa på en liten dyrare jacka. Dom flesta kostar ju nu under 2000. Finns grymma klipp från dom flesta butikerna.

Lycka till

Jag föreslår en jacka med syntetfoder som ligger mellan fleece och dun. Varmare än fleece, fukttåligare än dun. Jag skulle faktiskt sticka ut hakan och anta att den är lika varm som en tunn dunjacka eftersom dunjackor i denna viktklass alltid är genomsydda.

ex: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSBARRIERPROIIBELAY

Det finns både tyngre o lättare varianter än den jag länkat till.

När det gäller riktigt varma jackor så går dun före och för svalare jackor så är det tunn fleece eller ylle som gäller enligt mig iallafall.

Thureb: den däringa jackan såg ut som det jag är på jakt efter. Ska ta mig iväg och kika och prova i morgon

Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk

Om du inte hittat detta innan kan jag tipsa om en liten genomlysning jag gjorde av liknande jackor för något år sen.

Givetvis har det kommit till fler jackor vi detta laget men vad jag kunde se så har folk varit in och uppdaterat listan vart efter så den borde ge en hyfsad överblick av sortimentet som finns där ute.

Lätta dunjackor

Som värmeplagg eller förstärkningsplagg på vandringar har jag med mig en fleecetröja med hellång dragkedja då jag vill att den skall vara relativt okänslig för fukt. Behöver även kunna användas under ex regnställ som förstärkning på raster eller vid måttlig fysisk aktivitet. Fleece har fördelen att den andas bra vilket inte en dunjacka gör på samma sätt, dessutom torkar snabbt om den blir fuktig.

Värmeplagget är väl 2014 alltid ett dunplagg... Är man på sommar eller höst fungerar en lite tjockare fleece som värnrplagg. Jag har på mig följande vid vintrt

Tunn fleeceunderställ
Patagonia r1 fleece
Patagonia r2 (om det är mer än - 10)
Haglöfs pro shell skaljacka

Om jag sitter still, tar jag en 800fp dunjacka som väger in på 600g varav 350g dun.
Allt handlar om när man börjar svettas. Dun kan jag inte bära vid ansträngning. Utan vid stillasittande. Tänk så här du skall småfrysa innan du börjar vandra. Då ligger man rätt bra i plagg.

Ull som anorak? Känns rätt dumt med tanke på vikt och isolering jämfört med dun. Köp tjockare heller för tunnt dunplagg... Räkna med att det skall användas över de andra skalen vid - 15 till - 30

En tunn syntetisk jacka isolerar ju bra också. Har låtit bli att köpa dun på grund av att det produceras av människor och man kan då räkna med djurplågeri.

Jag föreslår en jacka med syntetfoder som ligger mellan fleece och dun. Varmare än fleece, fukttåligare än dun. Jag skulle faktiskt sticka ut hakan och anta att den är lika varm som en tunn dunjacka eftersom dunjackor i denna viktklass alltid är genomsydda.

ex: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSBARRIERPROIIBELAY

Det finns både tyngre o lättare varianter än den jag länkat till.

När det gäller riktigt varma jackor så går dun före och för svalare jackor så är det tunn fleece eller ylle som gäller enligt mig iallafall.

Dun är grymt bra men är inte så bra fuktigt, där kommer syntet bra till pass. Själv har jag en 212 gram tung dunjacka med huva och en 375 grams slim anorak i Primaloft One . De är ungefär lika varma, tillsammans är dom riktigt varma. Båda är lättviktsvarianter. Synteten har jag även på mig när jag rör mig under skaljacka eller softshell, så åker dunjackan på när jag stannar. Andra fleece än power stretch har jag inte använt på 10 år+

En ganska lätt dunjacka med huva skulle jag satast på. Om du inte ska ut och tälta på vintern räcker det med en på ca 500g, då tar du alltid med den. Funkar till topptur, kvällspromenad, kall dag på stan, skridskoåkning, höstturer. En stor expeditionsjacka blir det inte av att ta med och du kan inte ha den under anoraken när vädret är kass.

Kan slå ett slag för primaloftjacka.......precis som en dunjacka men man behöver inte vara livrädd för att bli våt/fuktig. Har själv Rab - Xenon X Hoodie och är supernöjd.

Har även stadiums lätta dunjacka...och för det priset får du inget bättre.....hade mer glädje av den än min betydligt dyrare marmot jacka. Supernöjd för det priset......men den läckte lite dun i början, men inget man märkte av värmeförlust på.

Fleece som förstärkningsplagg kommer jag aldrig att använda igen;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
diluruf Dun eller Primaloft? Kläder 15
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
7S Fjällräven Arktis Parka Dun Kläder 0
Henke stj Material med dun. Kläder 1
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
figgegbg Dun jacka Kläder 13
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
schweingaard Roberts dun jacka Kläder 16
Kris-10:an Rast/värme-jacka. Ej dun! Kläder 5
Avslut090305 "Syntet-Dun-Jacka?" Kläder 10
undar Dun Kläder 5
mekelund Dun i dunjacka Kläder 2
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg