Dumt råd i artikel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I ljuset av de synpunkter och farhågor som lyfts, bl a att folk haft funderingar kring byråns oberoende, så tror jag att det spelar in rätt rejält att det råkade vara Naturkompaniet som var avsändare.

Ni jobbar med marknadsföring för båda och i det här fallet är den ena kanal och den andra innehåll och det finns en förtjänst där emellan... Det är väl inte så konstigt att varningslamporna blinkar. Vem vet, om ni kört på med en massa konkurrenter till Naturkompaniet först, så hade det kanske inte börjat blinka samma varningslampor.
Utsidan är inte public service och har inte krav på sig att vara oberoende. Lärde mig i ett tidigare inlägg att utsidan drivs som ett aktiebolag, som nyligen bytt ägare.
Servrar och arbetstid för underhåll köper man inte för luft utan för pengar. Utsidan kan få in pengar på reklam och medlemsavgifter.
Sen tycker jag också att de annonser ska vara märkta som annonser men för mig är avsändaren en kvalitetsindikator. Säger någon av forumrävarna något och jag tidigare konstarat att deras svar stämmer överenes med hur jag tänker och tycker, då är chansen stor att jag gillar även deras nästa inlägg. KOmmer det från någon jag inte känner igen, så funderar jag kanske ett varv till - kan vara bra och kan vara något jag inte håller med om. Står en kommerciell avsändare bakom så värderar jag det därefter - dvs de v pratar troligen väl om egna produkter -men även detta kan vara informativt - men måste läsas med rätt glasögon på, de med "filtrera sälj-snacket-linsen".

Forumet har varit fördeömligt fritt från dold reklam och hoppas det så förblir. Jag minns några som svarat med rekommendationer som de själva säljer men då själva annonserat sitt jäv och då tycker jag det är ok om det är relevant och så länger det inte blir företagstävling i att svara mest.

Snälla rävar, stanna kvar och fortsätt dela klokskap, även om utsidan just nu verkar vara i lite omstöpning.

/Patrik
 
Kommer ni att kompetensanpassa era ”guider/tips” till de som skriver regelbundet här på utsidan?

Det finns ingen poäng att placera en annons riktad till folk utanför forumet, på forumet. De annonser du ser här är riktade till dig och mig.

Jag tror att de som skriver regelbundet på utsidan är i minoritet jämfört med de som läser utsidan. Jag har ingen annan statistik på det än att en inte behöver hänga särskilt länge i några delforum innan en inser att det i många fall är samma personer som skriver. Det rör sig om 20-talet skribenter som står för merparten av alla inlägg i de delforum jag brukar följa.
Om annonserna var riktade direkt till dessa flitiga skribenter och friluftslivsveteraner så skulle de inte nå så många.
Jag tror, återigen utan att ha någon statistik, att det finns många som läser mer för att det är kul att läsa om tält, vandringar, bouldering, fiske etc utan att egentligen har någon större erfarenhet eller vara experter nog för att veta värmestrålningen från en termos. De flesta av oss som hänger här är trots allt inte Bear Grylls släkting.

Så annonser av det lite mer glättiga slaget kan nog fylla sin funktion. Vi som inte är målgruppen kan ju bara scrolla vidare.
Men självklart ska innehållet vara korrekt utan faktafel.
Själv hade jag ingen aning om att man inte ska skära av svampen tex, trots att jag plockat svamp sedan jag lärde mig att gå. Så något bra kom det ju ut av den annonsartikeln också.
 
Det finns ingen poäng att placera en annons riktad till folk utanför forumet, på forumet. De annonser du ser här är riktade till dig och mig.
De sponsrade guiderna ser ut att ligga på alla sidor på siten.

Om man kan se att det är en sponsrad artikel så ser jag inget problem med dem eller google annonserna. Casino reklamen däremot ...
 
Ja men okej då. Då lägger jag ner och ser hur det hela utvecklar sig, ger det hela lite tid…och hoppas på att det är uppstartsovana tills man hittar rätt nivå. Ha det gott!
 
Alla som bidrar med samlande av kunskap, skrivande av reseguider eller reseskildringar mm behöver vara medvetna om att det är just dessa bidrag som blir basen för Utsidans värde. För Utsidans ägare är det ett ekonomiskt värde som kostnadsfritt erhålls av de som bidrar.
Det nån publicerar här blir Utsidans egendom. Fine.
Erkännande i nån form bör ges när det används vidare.
Tydlighet om vad som är reklam och vad som är redaktionellt material borde vara självklart och allra minst nå upp till lagkraven.
 
Utsidan är inte public service och har inte krav på sig att vara oberoende. Lärde mig i ett tidigare inlägg att utsidan drivs som ett aktiebolag, som nyligen bytt ägare.
Servrar och arbetstid för underhåll köper man inte för luft utan för pengar. Utsidan kan få in pengar på reklam och medlemsavgifter.
Sen tycker jag också att de annonser ska vara märkta som annonser men för mig är avsändaren en kvalitetsindikator. Säger någon av forumrävarna något och jag tidigare konstarat att deras svar stämmer överenes med hur jag tänker och tycker, då är chansen stor att jag gillar även deras nästa inlägg. KOmmer det från någon jag inte känner igen, så funderar jag kanske ett varv till - kan vara bra och kan vara något jag inte håller med om. Står en kommerciell avsändare bakom så värderar jag det därefter - dvs de v pratar troligen väl om egna produkter -men även detta kan vara informativt - men måste läsas med rätt glasögon på, de med "filtrera sälj-snacket-linsen".

Forumet har varit fördeömligt fritt från dold reklam och hoppas det så förblir. Jag minns några som svarat med rekommendationer som de själva säljer men då själva annonserat sitt jäv och då tycker jag det är ok om det är relevant och så länger det inte blir företagstävling i att svara mest.

Snälla rävar, stanna kvar och fortsätt dela klokskap, även om utsidan just nu verkar vara i lite omstöpning.

/Patrik
Frågan är ju inte oberoende versus beroende, utan ärlighet kontra oärlighet.

Det här med annonsmärkning är inte en fråga om ditt och mitt tyckande. Det är en fråga om att följa lagen. Utsidan gör det med stor sannolikhet inte. Anledningen till att de inte gör det är att den typ av annonsering de ägnar sig åt bara fungerar när den luras.

Att kontrollmyndigheten/erna inte har resurser nog att jaga syndarna är ingen ursäkt. Tvärtom är det väl så att ungefär ”vi gör rätt även om vi nog kommer undan med att göra fel” är vad som skiljer seriösa verksamheter från oseriösa?

Eftersom jag själv driver reklam- och varumärkesbyrå är det här en rätt viktig fråga för mig. Mina kunder, som håller sig till reglerna, måste nämligen konkurrera med NORR/Utsidans kunder, som inte gör det.

Det är alltså inte enbart surmagad gubbighet som gör att jag tjatar om detta. Dessutom blir dokumentationen bra. Alla fel som påpekats och alla avfärdande svar gör det väääääldigt tydligt att den bristfälliga reklammärkningen inte är ett olycksfall i arbetet.

Vilket blir kul för NORR. Det är deras kund Naturkompaniet som kommer hållas ansvarig om någon hålls ansvarig alls.

Annonseringens utformning är nämligen alltid annonsörens ansvar.
 
Frågan är ju inte oberoende versus beroende, utan ärlighet kontra oärlighet.

Det här med annonsmärkning är inte en fråga om ditt och mitt tyckande. Det är en fråga om att följa lagen. Utsidan gör det med stor sannolikhet inte. Anledningen till att de inte gör det är att den typ av annonsering de ägnar sig åt bara fungerar när den luras.

Att kontrollmyndigheten/erna inte har resurser nog att jaga syndarna är ingen ursäkt. Tvärtom är det väl så att ungefär ”vi gör rätt även om vi nog kommer undan med att göra fel” är vad som skiljer seriösa verksamheter från oseriösa?

Eftersom jag själv driver reklam- och varumärkesbyrå är det här en rätt viktig fråga för mig. Mina kunder, som håller sig till reglerna, måste nämligen konkurrera med NORR/Utsidans kunder, som inte gör det.

Det är alltså inte enbart surmagad gubbighet som gör att jag tjatar om detta. Dessutom blir dokumentationen bra. Alla fel som påpekats och alla avfärdande svar gör det väääääldigt tydligt att den bristfälliga reklammärkningen inte är ett olycksfall i arbetet.

Vilket blir kul för NORR. Det är deras kund Naturkompaniet som kommer hållas ansvarig om någon hålls ansvarig alls.

Annonseringens utformning är nämligen alltid annonsörens ansvar.
Självklart ska man följa lagen, i detta fallt konsumentköplagen som är tydlig med att annonser ska märkas som annonser även de är redationellt skrivna. Den gäller vid alla kontakter mellan företag och konsument:

Men det så länge det är uppfyllt finns inget lagkrav att utsidan måste ta in annonser från alla som vill annonsera. Vill man favorisera någon sida står det utsidan fritt att göra så, eftersom de inte är public service och lyder under dess lagar.
Dock har i alla fall forumet präglats av stor objektivitet tidigare och jag hopaps det forsätter så. Jag tror det är en framgågnsfaktor för just forumet att vara hyfsat neutralt och objektivt.
Jag vill att utsidan ska leva kvar och utvecklas och för att behålla användarna här tror jag att man ska låte forumet vara neutralt, moderera det ungefär som tidigare (dvs påhopp och personangrepp och reklam för egen vinning mm) tas bort. Utsidans egna regler gäller på utsidan, tillsammans med tillämpliga lagar.
Väljer nya ägarna rätt väg stannar användarna och väljer de fel välj lämnar några eller alla användare, så enkelt fungerar en marknadsekonomi.
Låt oss hoppas utsidan förblir och att de finner en ekonomisk väg framåt som vi använder accepterar.

/Patrik
 

lipfip

Forumvärd
Jag tycker att vi har svarat snabbt och bra i den här tråden och att annonsmarkeringen funkar än så länge.

Till mitt och vårt försvar vill jag också nämna att vi har tagit över ansvaret för Utsidan i mitten av Augusti. Utsidan är komplex på många sätt och vis och det finns mycket som ska hamna på plats och rättas till. Vi vill göra rätt och menar väl. Ge oss gärna lite tid.

Som @Larssky, @Kimkim, @seasteel och andra skriver, så är det väldigt många besökare (ca. 150.000 i månaden) som hamnar på Utsidan (de flesta i forumet, följd av recensionerna och bloggartiklarna) utan att vara aktiva. Och ja, de kan ses "Utsidans ekonomisk kapital" eftersom de är intressanta för annonsörerna. Målgruppen är inte nödvändigtvis de som är aktiva. Men de som är aktiva skapar värdet för Utsidan.

Det är därför både rättvist och ekonomiskt meningsfullt att intäkterna av dessa annonser finansierar utvecklingen av de medlemsdrivna delar: Att vi med dessa intäkter stegvis förbättrar forumens funktionalitet (här ska vi involvera er!), bloggarnas attraktivitet och synlighet etc. Utöver det ska det finnas en professionell redaktion som har framför allt funktionen att lyfta och komplettera det som skapas av medlemmarna (läs mer här). Det vore också bra och fint att kunna motivera mer passiva besökare att bli aktiva på Utsidan – gärna bli lite bredare tematisk och kunskapsmässig.

Jag tänker att den utvecklingen kommer att ta minst två år och att vi och ni sen kan bedöma om vi har gjort ett bra jobb eller har varit kompletta idioter.
 
(...) Så annonser av det lite mer glättiga slaget kan nog fylla sin funktion. Vi som inte är målgruppen kan ju bara scrolla vidare.
Men självklart ska innehållet vara korrekt utan faktafel.
Själv hade jag ingen aning om att man inte ska skära av svampen tex, trots att jag plockat svamp sedan jag lärde mig att gå. Så något bra kom det ju ut av den annonsartikeln också.
Fast det var ju bara för att en uppmärksam Utsidan-medlem inte scrollat vidare, utan läst, reagerat på fel i artikeln, och gjort sig mödan att starta en tråd om detta, som den lärdomen kom fram?

Ska vi som bidrar till Utsidans kommersiellt oberoende innehåll nu också behöva gratisjobba som faktagranskare av slarvigt hopkommen smygreklam för att försöka upprätthålla sajtens trovärdighet?
 
Noll gnäll från min sida. Här och nu är jag nyfiken på att se förklaringar till varför det blivit som det blivit, jag tycker det är intressant.

Sedan är det väl inte tjejer som har varit kritiska va @Klauss ...? Rätt gott om kritiska män i den här tråden skulle jag säga. Du har själv ställt kritiska frågor. Jag håller med dig och försöker själv hjälpa till att nyansera och dämpa diskussionen, så det blir lite skevt med den generaliseringen.
kritiska frågor är väl iof inte synonymt med gnäll kan jag tycka, men självklart gnäller jag också, speciellt på samer och stf och gärna tidiga mornar när mobilen åker fram.
 

lipfip

Forumvärd
Fast det var ju bara för att en uppmärksam Utsidan-medlem inte scrollat vidare, utan läst, reagerat på fel i artikeln, och gjort sig mödan att starta en tråd om detta, som den lärdomen kom fram?

Ska vi som bidrar till Utsidans kommersiellt oberoende innehåll nu också behöva gratisjobba som faktagranskare av slarvigt hopkommen smygreklam för att försöka upprätthålla sajtens trovärdighet?

Nej, det ska redaktörerna och annonsörerna ta hand om. Men de kan göra fel ibland också och då får man ödmjuk ta emot den uppmärksamma läsarens kritik och korrigera.

I det konkreta fallet är redaktören kanske ingen svampexpert och vet inte att man inte ska skära svampen vid foten. Att det inte stämmer vad som står på tillverkarens och flera återförsäljarens hemsidor. Att Opinelknivens krokiga form i grunden inte har någon funktion.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg