Dumt råd i artikel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lipfip

Forumvärd
Det finns goda skäl för att vara transparent vid forummoderering. Det finns nåt av ett lärmoment i det. Att i tysthet bara fimpa inlägg är inte förtroendeskapande. Jag tycker den förre forumvärden hade bra koll på sånt.
Du har helt rätt. Egentligen är det ju den förre formuvärden @clindh som tar hand om modereringen och har mycket bättre koll. Jag har ändå försökt att vara transparent och förklarat varför inläggen raderades:
Vi raderar inlägg som innehåller hån, sarkasm och ren provokation. Bidra gärna konstruktiv till diskussionen, så får du vara med :)
 
Du har helt rätt. Egentligen är det ju den förre formuvärden @clindh som tar hand om modereringen och har mycket bättre koll. Jag har ändå försökt att vara transparent och förklarat varför inläggen raderades:
Om jag inte minns helt fel så raderades inga inlägg utan att admin skrivit inlägg/info om detta i den berörda tråden, i stil med: "Nu har jag raderat n inlägg p g a xx". Det är väl också kutymen i de flesta diskussionsfora.

Alltså inte först när folk börjar undra. Föreslår att ni behåller den rutinen, om det ska vara transparent på riktigt.
 

lipfip

Forumvärd
Om jag inte minns helt fel så raderades inga inlägg utan att admin skrivit inlägg/info om detta i den berörda tråden, i stil med: "Nu har jag raderat n inlägg p g a xx". Det är väl också kutymen i de flesta diskussionsfora.

Alltså inte först när folk börjar undra. Föreslår att ni behåller den rutinen, om det ska vara transparent på riktigt.
Fattar. Låter vettig.
 
Om vi ska behöva berätta alla fullständiga självklarheter om hur forum funkar, annonsering ska märkas, människor värderar saker som är designade för att uppfattas som redaktionella produkter, och till på köpet hur man ska plocka en jävla svamp … är det då inte läge att fundera på om ni kanske, eventuellt, möjligen skulle köpa in lite hjälp av någon som faktiskt vet vad hen sysslar med?
 
Det är som sagt helt rätt att ni anmärker fel information i texten och påpekar en tydligare annonsmarkering. Men jag har svårt att förstå vad som är så oärlig och så provocerande för er med just den här artikeln.

I ljuset av de synpunkter och farhågor som lyfts, bl a att folk haft funderingar kring byråns oberoende, så tror jag att det spelar in rätt rejält att det råkade vara Naturkompaniet som var avsändare.

Ni jobbar med marknadsföring för båda och i det här fallet är den ena kanal och den andra innehåll och det finns en förtjänst där emellan... Det är väl inte så konstigt att varningslamporna blinkar. Vem vet, om ni kört på med en massa konkurrenter till Naturkompaniet först, så hade det kanske inte börjat blinka samma varningslampor.
 
Senast ändrad:

lipfip

Forumvärd
I ljuset av de synpunkter och farhågor som lyfts, bl a att folk haft funderingar kring byråns oberoende, så tror jag att det spelar in rätt rejält att det råkade vara Naturkompaniet som var avsändare.

Ni jobbar med marknadsföring för båda och i det här fallet är den ena kanal och den andra innehåll och det finns en förtjänst där emellan... Det är väl inte så konstigt att varningslamporna blinkar. Vem vet, om ni kört på med en massa konkurrenter till Naturkompaniet först, så hade det kanske inte börjat blinka samma varningslampor.
Ja, det förstår jag absolut. Därför är det bra att ni ställer konkreta frågor som @Klauss som också går att svara på.
 
Kommer ni att kompetensanpassa era ”guider/tips” till de som skriver regelbundet här på utsidan?

Att låta en annonsör skriva ”en termos kan vara bra att ha” här på Utsidan är som att:
Påminna en brandman om att släcka ljuset när han går hemifrån
Säga åt en polis att det är straffbart att inte använda bälte
Tipsa en trädgårdmästare att gödsel är bra ibland
Upplysa en lärare att barnen ska lära sig något i skolan
Osv osv

Jag, liksom flera andra skribenter här i tråden, anser att ni nog har ett ansvar i att sålla i den annonsmängd som finns, att anpassa den efter målgruppen. Annars är det ju helt bortkastat utrymme, för jag antar att ni får betalt per ”klick”?
 
Kommer ni att kompetensanpassa era ”guider/tips” till de som skriver regelbundet här på utsidan?

Att låta en annonsör skriva ”en termos kan vara bra att ha” här på Utsidan är som att:
Påminna en brandman om att släcka ljuset när han går hemifrån
Säga åt en polis att det är straffbart att inte använda bälte
Tipsa en trädgårdmästare att gödsel är bra ibland
Upplysa en lärare att barnen ska lära sig något i skolan
Osv osv
En kompetensanpassad nativeartikel... Då behöver de givetvis anlita en nörd på det ämne som marknadsförs, för att skriva texten. T ex då en termosnörd. Någon som mäter avsvalningsgraden i relation till rumstemperaturen... Texten blir jättelång och... garanterat fel. Forumet kommer ha synpunkter på att värmeledningsförmågan i ett visst material ändå inte är det viktigaste utan formen på halsen påverkar till xx procent osv osv, och således inkompetensförklara både nörden, annonsören, produkten - och redaktionen.

Det kan bli kul. :D
 
Väldigt vad det gnälls här på utsidan nu för tiden. Så farligt var det väl inte med annonsen? De har ju sagt de ska bättra sig och man kan väl ge dem några chanser att göra det också?

Det är ju nästan som att det börjar drevas och man triggar varandra att gnälla vidare.

Sluta nu tjejer! :giggle:
 
Noll gnäll från min sida. Här och nu är jag nyfiken på att se förklaringar till varför det blivit som det blivit, jag tycker det är intressant.

Sedan är det väl inte tjejer som har varit kritiska va @Klauss ...? Rätt gott om kritiska män i den här tråden skulle jag säga. Du har själv ställt kritiska frågor. Jag håller med dig och försöker själv hjälpa till att nyansera och dämpa diskussionen, så det blir lite skevt med den generaliseringen.
 
Senast ändrad:
Annonsera på därute...om det står att det är sponsrat eller så, så har i alla fall jag det i bakhuvudet när jag läser annonsen, oavsett och det år "rätt" eller "fel" i annonsen.
 
Kommer ni att kompetensanpassa era ”guider/tips” till de som skriver regelbundet här på utsidan?

Att låta en annonsör skriva ”en termos kan vara bra att ha” här på Utsidan är som att:
Påminna en brandman om att släcka ljuset när han går hemifrån
Säga åt en polis att det är straffbart att inte använda bälte
Tipsa en trädgårdmästare att gödsel är bra ibland
Upplysa en lärare att barnen ska lära sig något i skolan
Osv osv

Jag, liksom flera andra skribenter här i tråden, anser att ni nog har ett ansvar i att sålla i den annonsmängd som finns, att anpassa den efter målgruppen. Annars är det ju helt bortkastat utrymme, för jag antar att ni får betalt per ”klick”?
Jag tänker att sponsrade guider inte riktar sig till oss utan till stora internet.

Ett sätt att finansiera att kunna ha forumet och andra vettigare artiklar. Gör väl inget om nivån är simpel så länge det inte är direkt felaktigt. Tänker jag.

Bara man skiljer ut det tydligt nog.

Att det är just narurkompaniet provocerar mig nått enormt men vi får väl gnälla på dem i trådar på forumet helt enkelt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg